Unødvendig med arkitektkonkurranse?

HARDANGERBRUA: Etter mange års kamp vedtok Stortinget 28. februar i år å bygge bru tvers over Hardangerfjorden. Ei bru som vil avløse fergesambandet Bruravik- Brimnes på Riksveg 13 og samle det indre Vestlandet, noe som vil bety et betydelig løft for regionen. Med spennvidde på 1 310 meter, tårn og tunnelinnslag til fjell på begge sider teller brua blant verdens største og vil bli godt synlig i fjordlandskapet. Prislappen er foreløpig satt til 1,8 milliarder kroner med planlagt åpning i 2011.Referatene fra Stortingsbehandlingen om Hardangerbrua byr på mye interessant lesing. Saksordfører Øyvind Halleraker viser til tiltakshavers ansvar for å sette estetiske prioriteringer og virkemidler i sentrum ved den endelige utformingen av anlegget basert på en arkitektkonkurranse. Han forventer at brua som nå planlegges skal bli lengre, høyre og vakrere enn San Franciscos Golden Gate Bridge.

I DE SENERE 10- 15 år har det vært en voksende miljøbevissthet omkring planlegging av de store infrastrukturprosjektene hvor det tas hensyn til landskap og totalmiljø. Arkitektene og landskapsarkitektene bringes inn i planleggingen sammen med ingeniørene i tverrfaglige team. En estetisk brubygningskultur er ved å vinne frem, noe som også Statens Vegvesen vanligvis vektlegger. Ved Hardangerfjorden satser imidlertid Statens Vegvesen på å forestå prosjekteringen av brua selv og har til hensikt å bruke den som case for intern kompetanseheving av medarbeiderne. En oversikt over medarbeiderne på prosjektet inneholder intet om deltagelse av arkitekt eller landskapsarkitekt. På denne bakgrunn kan man frykte for kvaliteten på resultatet. Er Vegvesenet nå i ferd med å avskjære seg fra å samarbeide med de best kvalifiserte fagfolk til denne kjempeoppgave? Behovet for kompetanseheving på konkrete prosjekter er forståelig, men en kunne forvente at man hadde valgt en mindre krevende oppgave.

FORUTSETNINGEN for alle de store og vellykkede bruprosjektene i Norden har vært basert på konkurranser mellom internasjonale tverrfaglige team. Det er i denne sammenheng nærliggende å peke på den nyåpnede Svinesundbrua over Iddefjorden mellom Norge og Sverige, Øresundbroen som forbinder Skåne med Storkøbenhavn og endelig den formidable Storebæltbro mellom Sjælland og Fyn.Det er ett annet forhold som vekker undring. Kan en offentlig etat gi seg selv en planleggingsoppgave av slike dimensjoner? Forskrift for offentlige anskaffelser har klare regler for konkurranseutsetting også for denne type oppgaver. Gjelder ikke forskriften her, eller er det slik at Samferdselsdepartementet har gitt Statens Vegvesen dispensasjon?Planlegging av Hardangerbrua er en ytterst krevende oppgave i ett av Norges vakreste, men mest sårbare naturområder. Dette er Norges desidert største bruprosjekt noensinne, ei bru som vil telle blant verdens største. La oss gjennom en internasjonal arkitektkonkurranse få frem det beste prosjekt, et landemerke som vil bli stående og som vi kan bli stolte av.