Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Unødvendig nyinnspilling

Umusikalsk på alle tenkelige måter.

GOD GRUNN TIL Å TVILE: Michael Douglas er stjernen i thrilleren «Falskt alibi» og leverer den gamle, men ikke alltid like gode «tøffere enn toget»-figur. Selv a-stjerner har husleie å betale.
GOD GRUNN TIL Å TVILE: Michael Douglas er stjernen i thrilleren «Falskt alibi» og leverer den gamle, men ikke alltid like gode «tøffere enn toget»-figur. Selv a-stjerner har husleie å betale. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||DVD: Her kommer en nyinnspilling av en noir-klassiker fra 1956, for øvrig en av de siste filmene den gamle mesteren Fritz Lang regisserte. Mens originalen er både spennende, velspilt og til tross for den ganske konstruerte intrigen, et underholdende thrillerdrama. Den nye versjonen er oppdatert, men selve plottet er det samme.

falskt alibi cover
falskt alibi cover Vis mer

Vaskeekte kjeltring
En ung, fremadstormende journalist er overbevist om at Louisianas statsadvokat er en vaskeekte kjeltring. At mannen ikke skyr noen midler for å bli valgt til guvernør, heller ikke å plante bevis for å vinne saker. Journalisten får en «glimrende» idé og setter opp en intrikat felle. Slik får han slått to fluer i et slag, en gjennomkorrupt politiker havner bak lås og slå, mens han sjøl vinner heder og ære. Men ting går selvfølgelig ikke helt som planlagt.

Tøffere enn toget
«Falskt alibi» er ikke uten spennende øyeblikk. Men de er få og det er langt mellom. Det Hyams film er full av, er lite troverdig skuespill fra Jesse Metcalfe, best kjent som den unge elskeren til Gaby i «Desperate Housewives», Amber Tamblyn og Michael Douglas. Sistnevnte leverer sin vanlige «tøffere enn toget»-figur, uten å synes å tenke på annet enn lønningssjekken. Hyams regi er også overraskende umusikalsk og rett som det er mekanisk.
Det er ikke bare alibiet som ikke treffer tonen her, hele filmen framstår som skjærende falsk. 

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!