Uoppklart barnedrap og pikante ungpikers nettfoto

Ina Bache-Wiig (24) debuterer på Høstutstillingen.

UNG DEBUT: Kunststudent Ina Bache-Wiig debuterer på Høstutstillingen med tre bilder: «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl», «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» og «Hoodoo Voodoo». Alle foto: Anders Grønnberg
FONTENE: Stein Are Sandbecks «Fountainhead» er en besjelet skulptur med vann.
MED HJELM: Urd Joachimsen Pedersen kan det med olje på lerret, «Hjelm 2».
HAR DET MORO: Christoffer Fjeldstad med sitt «Joy».
JO, DET GROR: Siri Berqvam kaller installasjonen sin «Vokser, Gror».
OLJEMALING X 2: Davood Zandian med bildene «Min far» og «Nazanin».
TYNNE STÅLTRÅDER: Stein Koksvik «Skjør treenighet I» - kunst som henger i tynne tråder.
TRYGT LANDEMERKE: Jørund Aase Falkenbergs «Varde», et trygt landemerke - også på en utstilling.
IKONTEKNIKK: Julie Arntzens «Elementary» tar utgangspunkt i symbolkunst basert på ortodoks ikonteknikk.
INSTALLASJON: Susanne Kathlen Mader kaller sin installasjon «Hendelser i stor høyde».
ET PAR STØVLER: Åshil Bøthun minner oss om høsten med sitt bidrag, «Hunter».
DEILIG LYKKE: Inger Johanne Rasmussens «Lykkehjul».
KUNSTNERNES HUS: Pushwagner med verket «Kunstnernes Hus 1981».
SE DER, JA: Janne Kruse med «In Search of Temporality», innbydende i rustfritt stål.
I LANGE BANER: Anja Carr med «Banana Blues» - bananer og kasser i laaaange baner - inni midten, en skjerm der opphavskvinnen demonstrerer hvordan bananer skrelles og spises.
FOTO X 6: Anja Carrs «Moments 1-6» på veggen bak bananinstallasjonen.
HENRETTELSE: «Henrettelsen i Paris 9. januar 2013» av Gelawesh Waledkhani fra venstre, Sissel Calmeyer med «Utsyn fra luftskipet Norge II» og Inger Johanne Rasmussens «Lykkehjul».
KULL PÅ PAPIR: Ingri Haraldsen med kull, ikke foto: «Sircular story».
PRESSEKONFERANSE:Fra v. Ingrid Pettersen, Nils Olav Bøe, Shwan Dler Qaradaki og Ingrid L. Lystad holder tak i Høstutstillingen 2013.
KUNSTNERKOLLEKTIV: Løvaas & Wagle med kunstverket «Til Hanna, Agnes, Frida og Jessica».
DIS: Ikke lett å få øye på bilen og landskapet i dette deiligduse fotografiet av Tor Einstabland, «Taxi Drive».
KYSS: Frida Vessia med «Kisses».
TO MED TALL: Are Blytt og Jan Christensen med verket «7182», tallkombinasjon skrevet på veggen.
RELIEFF: Edith Lundebrekke med «Multi Meander I og IV»

Lørdag åpner Statens 126. Kunstutstilling på Kunstnernes Hus i Oslo

Høstutstillingen viser i år 109 verk av 95 kunstnere/kunstnergrupper, basert på hele 2300 innsendte søknader og om lag 7000 arbeider.

«.... a Lying Slut» Av disse er til sammen 45 debutanter - og en av dem er unge Ina Bache-Wiig, som Dagbladet skrev om da hun var 16 år og skrev dikt på oslotrikken.

Hun deltar med bildene «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl», «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» og «Hoodoo Voodoo».

- De tre bildene er helt selvstendige. Jeg sendte inn alle tre, og fikk dem med, sier hun - og legger ikke skjul på gleden over å ha blitt antatt.

Selvutleverende nettbilder «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl» tar utgangspunkt i et amerikansk uoppklart barnedrap. «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» er basert på pornografiske bilder av ungjenter.

- Jeg googlet og fant ungjenter har lagt ut bilder av seg selv. De er selvutleverende og grenser til det pornografiske, sier Bache-Wiig.

Ina Bache-Wiig kommer fra Sogn og Fjordane, er bosatt i Oslo og begynte i år på Kunstakademiet.

Ortodoks ikonteknikk Det er et stort spenn på årets Høstutstilling, som viser mangfold og vitalitet i norsk kunstliv, som juryleder Nils Olav Bøe framholdt på pressekonferansen torsdag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Julie Arntzen (50) stiller ut symbolkunst basert på ortodoks ikonteknikk, som hun har studert og lært i Russland.

- Ikonene er optisk lek med abstrakte bilder. Ser man på symbolene, flyter de sammen. «Elementary» er en del av større prosjekt der jeg omhandler spørsmål som evighet, åpenbaring  - ufattelige og uforklarlige ting, kanskje på grensen til new age, sier Arntzen.

Kunst eller svada? Bananer som stikker ut av en rekke Bama-esker, søppelinstallasjon liggende på gulvet, et par gummistøvler i hjørnet og en rekke tall skrevet på veggen. Spørsmål om hva som er kunst eller ikke vil helt sikkert dukke opp - i år også.

Høstutstillingen 2013, som er landets største utstilling av samtidskunst, setter i år søkelys på 100-års jubileet for kvinners stemmerett.

- Det markere vi ved å vise verk av Else Marie Jakobsen (1927-2012) og Sissel Calmeyer (1941-2012), sier juryleder Nils Olav Bøe.

I fjor var det Munchs 150-års jubileum som fikk ekstra fokus - det gjør han også i år ved å vise kommunikasjonen mellom Munch og Halfdan Nobel Roede fra 1943 om hvor Munch ønsket at hans museum skulle plasseres.