Uovertruffen

Mozart-innspillinger fra en ny æra i opera på plate.

cd

W.A. MOZART
«Cosi fan tutte»
Herbert von Karajan m/SChwarzkopf, Merriman, Panerai, Bruscatini & Philharmonia Orch.
(EMI>

Karl Böhm m/Schwarzkopf, Ludwig, Taddei, Berry & Philharmonia Orch.
(EMI)

Karajans operaproduksjoner på 50-tallet snudde opp ned på det meste. Plutselig ble et sangerlag med unge, nye navn løftet opp på de mest prestisjefylte operascenene, lette, bevegelige stemmer befridd fra høyttravende patos. Og så så de ut og beveget seg som filmstjerner!

Slik startet karrieren til sangere som Elisabeth Schwarzkopf, Irmgard Seefrid, Nan Merriman, Rita Streich og mange, mange flere, navn som kom til å utgjøre internasjonal førstedivisjon på operafronten gjennom en hel generasjon.

De ble forløst av en dirigent som tenkte operaregi ut fra dirigentpulten, og som forventet at sangerne skulle kunne inkarnere dramaet i måten de sang på. Flere av Karajans innspillinger er nå tilgjengelige igjen med helt ny lydkvalitet i EMIs serie «Great Recordings of the Century».

Blant en av perlene finner vi Mozarts «Cosl fan tutte», for så vidt i uovertruffent selskap med to andre av Mozarts mest populære operaer, «Figaros bryllup» og «Tryllefløyten». «Cosl» står likevel i en særstilling, med et ensemble av solister så samspilt at ingen seinere innspillinger har kunnet by på noe tilsvarende.

Men noen er kommet farlig nær, som for eksempel Karl Böhm i 1964. Tilnærmingen er den samme som hos Karajan, Elisabeth Schwarzkopf også, i sin siste innspilling av rollen som Fiordiligi, men stereoteknikken er ny. For øvrig hører vi hvordan vekten er forskjøvet fra Karajans subtile klangregi til kapellmester Böhms usvikelige sans for musikalsk drama.

Det er ikke helt det samme. Men det er ikke mange andre som er kommet tettere på standarden som utgår fra Karajans referanseinnspilling fra 1954.