Uramerikansk helteepos

U-571 er en presist gjennomført action i klaustrosofiske omgivelser ombord i en u-båt.

En ubåt er en ubåt, i hvert fall i Hollywood, og en utdatert amerikansk ubåt er selvfølgelig et dypdykkenes underverk. Ellers ville «U-571» vært russisk. Nå er den et uramerikansk helteepos av kjent merke, en presist gjennomført action i klaustrofobiske omgivelser om bord, med proft avleverte katastrofer over en lav sko. I dem ligger en viss spenning. Hadde de bare ikke vart i det uendelige. Og i fortellerstil og karaktertegning - forenklede skisser av kjekke, kortklipte amerikanere - er «U-571» gammelmodig og kunne vært laget for 40 år siden.

Eventyret baserer seg på virkelige krigshandlinger utført av britene, et faktum Jonathan Mostow sjenerøst gjør oppmerksom på i slutttekstene. Om en småpen trestokk som Matthew McConaughey selger filmen bedre enn en småpen brite skal være usagt, men der står saken. Han får sin ilddåp i rollen som Andrew Tyler, når tapre menn sjøsettes for å rappe kodesystemet Enigma fra nazistene, kamuflert som tyskere. Planen er dristig og livsfarlig. Vi får tro at utelukkende amerikanere kan gjennomføre den slags på en ukes varsel.

Manus levner verken McConaughey, Harvey Keitel eller Jon Bon Jovi sjansen til å heve det menneskelige drama stort over sjøgressnivå, men «U-571» holder kursen litt lenger enn fortjent ved stadig opptrapping av eksplosiv fare. Pust så lettet ut.

Liv Jørgensen

PÅ TOKT: Matthew McConaughey og Harvey Keitel er i livsfare under vann i «U-571», men det er tross alt amerikanere vi har med å gjøre.

<B>PÅ TOKT: </B>Matthew McConaughey på krigstokt. Se klipp fra <a href=\'http://live1.sonera.se/meta/ondemand/dbmed/filmpremierer2.ram\'> dramaet</a>