Uramerikansk rettsdrama

Så kom turen til Francis Ford Coppola. «Regnmakeren» er hans filmatisering av nok en John Grisham-roman, og noe mer uramerikansk skal du lete lenge etter: Dramaet står i retten med den lille mann i basketak mot overmakten. En underholdende kamp.

Forfatteren har, som vi ser, fått navnet sitt i filmtittelen som en annen Shakespeare. Vi må dermed anta at han betraktes som en publikumsmagnet, til tross for at enkelte tidligere Grisham-filmatiseringer har vært noe skikkelig søl.

Denne gangen har regissøren skrevet manus uten innblanding fra den ustoppelige skribenten. Kanskje er det det som gjør susen.

«Regnmakeren» holder deg fenget i samfulle to timer og et kvarter.

Svenneprøve

Filmen kombinerer den amerikanske forakten for råtne advokater og enda råtnere forsikringsselskaper med den like amerikanske kjærligheten til mulighetene i systemet: Har du en rettferdig sak, kan du vinne mot alle odds.

Kinokveldens helt er Rudy Baylor spilt av Matt Damon, en ung og idealistisk advokat som kan sin jus, men ikke helt vet hvordan den praktiseres på en arena av manipulerende og kyniske forretningsadvokater.
Baylors svenneprøve i rettssalen er ikke snau. På vegne av en fattig familie med en dødssyk sønn slåss han mot et korrupt forsikringsselskap og dets sleske advokat Leo F. Drummer (Jon Voight).

Tett og velspilt

Det kunne blitt overstadig pompøst, slik vi i talende bilder stadig ser lille Baylor alene mot en hær av veldressede drittsekker.

I stedet får vi et tett og i tonen ganske dempet drama med flere gode bipersoner. Danny DeVito er juristen som aldri har bestått eksamen, men er god å ha for Baylor likevel. Mickey Rourke er deres ytterst frynsete arbeidsgiver, mens aftenens romanse utspiller seg mellom Damon og Claire Danes i rollen som mishandlet gift kvinne.

Alt i alt velspilt, velsnekret og med en fin vri på slutten. Stort bedre kan vel ikke John Grisham bli.