NHO Luftfart og Thorbjørn Lothe påstår i Dagbladet 22. februar at det ikke vil føre til reduserte klimautslipp å innføre en miljøavgift på flyreiser i Norge, på grunn av EUs kvotemarked.
NHOs påstand er tilbakevist som direkte feil ved gjentatte anledninger, og det framstår uredelig av Lothe å gjenta dette argumentet som en sannhet.
NHOs argument ville vært riktig, dersom det var knapphet på kvoter i det europeiske systemet. Det er det ikke. Som Anders Nordeng og Stig Schjølset i Thomson Reuters Point Carbon - som har spesialisert seg på analyse av internasjonale klima- og energimarkeder - påpekte i Dagens Næringsliv før jul, har EUs kvotesystem et overskudd på over to milliarder kvoter. Det er, skriver de to, mer enn hva de sektorene som er med i systemet slipper ut i løpet av ett år.
Det er altså hevet over tvil at det er etterspørselen, ikke kvotemarkedet, som begrenser flytrafikken i Norge og Europa. Dersom man gjør en vare eller tjeneste dyrere - for eksempel gjennom en miljøavgift - vil etterspørselen også bli lavere. Lavere etterspørsel gir færre flyginger, som igjen gir lavere utslipp. Dette er samfunnsøkonomi på et så grunnleggende nivå at det er overraskende at NHO Luftfart ikke har fått det med seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger