DROPPER RYGGE: 1. november slutter Ryanair å fly fra Rygge dersom flyseteavgiften trer i kraft. Foto: John Terje Pedersen
DROPPER RYGGE: 1. november slutter Ryanair å fly fra Rygge dersom flyseteavgiften trer i kraft. Foto: John Terje PedersenVis mer

Uredelig av NHO Luftfart

Det er hevet over tvil at det er etterspørselen, ikke kvotemarkedet, som begrenser flytrafikken i Norge og Europa.

Meninger

NHO Luftfart og Thorbjørn Lothe påstår i Dagbladet 22. februar at det ikke vil føre til reduserte klimautslipp å innføre en miljøavgift på flyreiser i Norge, på grunn av EUs kvotemarked.

NHOs påstand er tilbakevist som direkte feil ved gjentatte anledninger, og det framstår uredelig av Lothe å gjenta dette argumentet som en sannhet.

NHOs argument ville vært riktig, dersom det var knapphet på kvoter i det europeiske systemet. Det er det ikke. Som Anders Nordeng og Stig Schjølset i Thomson Reuters Point Carbon - som har spesialisert seg på analyse av internasjonale klima- og energimarkeder - påpekte i Dagens Næringsliv før jul, har EUs kvotesystem et overskudd på over to milliarder kvoter. Det er, skriver de to, mer enn hva de sektorene som er med i systemet slipper ut i løpet av ett år.

Det er altså hevet over tvil at det er etterspørselen, ikke kvotemarkedet, som begrenser flytrafikken i Norge og Europa. Dersom man gjør en vare eller tjeneste dyrere - for eksempel gjennom en miljøavgift - vil etterspørselen også bli lavere. Lavere etterspørsel gir færre flyginger, som igjen gir lavere utslipp. Dette er samfunnsøkonomi på et så grunnleggende nivå at det er overraskende at NHO Luftfart ikke har fått det med seg.

I tillegg til innføring av en miljøavgift på flyreiser, har Venstre fått gjennomslag for å redusere landingsavgiften for fly som bruker miljøvennlig biodiesel. Flyselskaper som bytter til et mer miljøvennlig drivstoff kan altså spare inn flyseteavgiften med et forholdsvis enkelt grep. Det vil gi lavere utslipp på kort sikt, og en mer bærekraftig flybransje i framtida. Det er tross alt ikke flyreisen i seg selv som er problemet, men utslippene.