UroMørkt gjensyn

Dyster thriller med gode persontegninger.Cannes-filmen møter endelig sitt norske publikum.

FILM: HAUGESUND (Dagbladet:) Stefan Faldbakkens spillefilmdebut, «Uro», er en mørk film, i mer enn én forstand. Det er knapt dagslys å se gjennom hele filmen. Oslo har aldri sett dystrere ut», skrev Dagbladet da filmen deltok i sideprogrammet Un Certain Regard ved filmfestivalen i Cannes i mai. I går åpnet «Uro» årets filmfestival i Haugesund. Dagbladets anmelder skrev videre: «Dysterheten i fargetoner og lyssetting kler filmens tema, som er hentet fra Oslopolitiets uropatrulje i konfrontasjon med bakmenn og brukere i dopmiljøet. Det grå lyset og fotograf John Andreas Andersens tette bilder avkler dette miljøet enhver romantikk».«Manuset er skrevet av Faldbakken selv i samarbeid med Harald Rosenløw Eeg. Dialogen glir godt, og blir aldri oppstyltet og kunstig. Det som kanskje imponerer mest er karakterbyggingen. Nicolai Cleve Broch gjør en god figur som den frustrerte og aggressive politispaneren. Om Ane Dahl Torp er det å si at hun vokser kunstnerisk for hver film hun deltar i.De gode karaktertegningene og skuespillerprestasjonene til tross - her fornemmer man hvor lite det norske filmmiljøet er. Både Cleve Broch, Ahmed Zeyan og Bjørn Floberg spilte temmelig tilsvarende roller i «Uno». Hele miljøet i «Uro» gir assosiasjoner til «Uno». Det burde være unødvendig å drive så ensporet casting i norsk film at det går ut over originaliteten,» skrev Dagbladets anmelder. Les hele anmeldelsen på dagbladet.no. Filmen har ordinær Norgespremiere 25. august.