Urovekkende snapshots

Om «Titanic», 11. september og terrorestetikk.

||| BOK: «11. september er en nytelse på linje med å være forelsket...Flyene inn i blokkene er som et vakkert kvinneansikt og duvende bryster, eller som en fantastisk stripteaseoppvisning.»

Debutanten som skjuler seg bak pseudonymet Thomas R. er av de mange som har latt seg inspirere, eller kanskje heller sjokkere, av 9—11. Hovedpersonen kjører drosje i Bergen. Han er skilt, har en sønn, og store søvnproblemer. Så store at «feberlignende fantasier lekker inn i virkeligheten». I fantasiene gjennomlever han katastrofer: Luftskipet «Hindenburg» som brant opp like før landing 6. mai 1937. De mørke gangene i et synkende «Estonia». En desperat ektemann som sier farvel fra tvillingtårnene.

De mange nesten filmatiske katastrofeklippene omtales som «inntrykksinflasjoner» av den søvnløse drosjesjåføren som også jobber ekstravakt på psykiatrisk, og får på pukkelen fordi han blir kompis med pasientene.

I en urovekkende og velskrevet roman som egentlig handler om å ta virkeligheten innover seg. Enten ved å gjennomleve smerten. Eller, liksom kompisen Ted, bedrive terrorestetikk gjennom provokasjonsprosjektet «Doom delight». Teds motto er at «enhver heving av følelsesnivået har lik verdi».

Anmeldelsen sto på trykk i Dagbladet 7. desember 2009.

Urovekkende snapshots