Urovekkende snapshots

Om «Titanic», 11. september og terrorestetikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| BOK: «11. september er en nytelse på linje med å være forelsket...Flyene inn i blokkene er som et vakkert kvinneansikt og duvende bryster, eller som en fantastisk stripteaseoppvisning.»

Debutanten som skjuler seg bak pseudonymet Thomas R. er av de mange som har latt seg inspirere, eller kanskje heller sjokkere, av 9—11. Hovedpersonen kjører drosje i Bergen. Han er skilt, har en sønn, og store søvnproblemer. Så store at «feberlignende fantasier lekker inn i virkeligheten». I fantasiene gjennomlever han katastrofer: Luftskipet «Hindenburg» som brant opp like før landing 6. mai 1937. De mørke gangene i et synkende «Estonia». En desperat ektemann som sier farvel fra tvillingtårnene.

De mange nesten filmatiske katastrofeklippene omtales som «inntrykksinflasjoner» av den søvnløse drosjesjåføren som også jobber ekstravakt på psykiatrisk, og får på pukkelen fordi han blir kompis med pasientene.

I en urovekkende og velskrevet roman som egentlig handler om å ta virkeligheten innover seg. Enten ved å gjennomleve smerten. Eller, liksom kompisen Ted, bedrive terrorestetikk gjennom provokasjonsprosjektet «Doom delight». Teds motto er at «enhver heving av følelsesnivået har lik verdi».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer