US Army lokker unge med leketøy

Invaderer lekebutikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Det amerikanske forsvaret har i flere år videreutviklet gratisspillet «America\'s Army», med det formål å nå ut til landets ungdom.

- Med dette spillet ønsker vi å utdanne unge amerikanere, og presentere dem for et realistisk og engasjerende bilde av dagens moderne militære, og hvilke muligheter det innebærer, sa initiativtakeren til spillet, oberstløytnant Casey Wardynski, til AP da spillet ble lansert i 2002.

Spillet er helt gratis og tilgjengelig for nedlasting på nett - et tilbud svært mange har benyttet seg av.

Som med mange andre spill går imidlertid nå «merkenavnet» videre utenfor spillet rammer, og inn i leketøysbutikkene, ifølge Gamespot.Kunder som handler i amerikanske lekebutikker som Toys \'R\' Us kan dermed finne lekesoldater i hyllene - forøvrig ikke et nytt fenomen, men nå altså som et ledd i rekrutteringskampanjen til den amerikanske hæren.

Det er fire lekesoldater, hver basert på ekte amerikanske soldater som har utmerket seg i kamp i Irak og Afghanistan. Med hver lekesoldat følger et lite kort som oppsummerer den ekte soldatens meritter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer