USA-angrep

DEFINISJONEN AV SUKSESS

kommer an på hvem du spør. Selv om Maria Mena ligger på Billboard-lista med singelen «You're The Only One», og Sondre Lerche ikke gjør det, betyr det ikke at Sondre er en USA-flopp. Dimmu Borgir lå på Billboards albumliste i fjor, mens Turboneger ikke gjorde det. Sistnevnte fyller likevel store klubber og teatre hver gang de viser seg i San Francisco eller New York. Det er suksess det også. Og selv om Sondre har solgt over 50 000 plater til sammen i USA, betyr det ikke at Jaga Jazzist og Kim Hiorthøy med sine 5000 og 2000 solgte plater i USA går og gjemmer seg på turnébussen i skam fordi Sondre har overtaket på dem nå. De holder på med «sær», europeisk musikk, og den slags er det begrensede, men hengivne

markeder for.

DET INTERESSANTE MED

den relativt voldsomme USA-aktiviteten norske artister bedriver for tida, er at de angriper dette proteksjonistiske og vriene markedet på hver sine måter. Den gode, gammeldagse og overmodige USA-lanseringen - type Sissel Kyrkjebø - er erstattet med nyvunne kjerneverdier som langsiktighet, tålmodighet og kompromissløs tro på eget særpreg.

Maria Menas gryende karriere i USA er nettopp en slik historie. Hitlåta som hoppet over Atlanterhavet. Når hun drar på oppvarmingsturné med brødregruppa Hanson, er det lett å trekke parallellen til M2M. Men til forskjell fra M2M, som var en amerikansk popsatsing hos Atlantic Records, er Mena et hjemmeavlet produkt hvis USA-vennlige, men uamerikanske særpreg gjør henne til noe spesielt. Fornuftig nok har denne begynnende suksessen delvis blitt forsøkt hysjet ned av hennes norske støtteapparat - her

skal det ikke selges skinn før bjørnen i hvert fall er blitt

observert.

SONDRE LERCHEs

stillferdige, men målrettede ferd mot å få seg et navn hos et bredt, men kvalitetsorientert USA-publikum, følger en annen sti. Sondre-satsingen er interessant fordi et stort og sterkt plateselskapsapparat benytter seg av typiske undergrunnsmetoder i lanseringen. Gode anmeldelser, de riktige bladene og en sinnssyk mengde konserter er viktigere enn et popshow på TV. Og går alt riktig bra og man lukter en hit, er veien til crossoversuksess og Billboard-plasseringer veldig kort når cirka 100 000 amerikanere allerede vet hvem du er.