HOLLYWOOD-HJELP: USAs utenriksminister gjennomførte onsdag et møte med flere Hollywood-topper. Kerry ønsket å få råd om hvordan man kan knuse terrorgruppa IS' propagandamaskineri. Foto: US. State Department / NTB Scanpix
HOLLYWOOD-HJELP: USAs utenriksminister gjennomførte onsdag et møte med flere Hollywood-topper. Kerry ønsket å få råd om hvordan man kan knuse terrorgruppa IS' propagandamaskineri. Foto: US. State Department / NTB ScanpixVis mer

USA ber Hollywood om hjelp i krigen mot IS

John Kerry møtte Hollywood-topper for å få råd om hvordan man kan bekjempe IS.

(Dagbladet): USAs utenriksminister John Kerry møtte onsdag sjefene for en rekke av Hollywoods filmstudioer for å få råd om hvordan man kan bekjempe IS' gigantiske propagandamaskineri. 

Kerry delte et bilde av seg selv sammen med toppsjefene for Universal, DreamWorks, Warner Bros, 20th Century Fox, Sony og en rekke andre store selskap.

«Strålende samtale med studio-sjefer i LA. Det var fint å høre deres idéer for hvordan vi kan slå tilbake mot #Daesh sitt narrativ», skriver han og bruker den arabiske forkortelsen Daesh om IS.

Eksperthjelp Ifølge Variety varte møtet i rundt 90 minutter. Målet med møtet er å motarbeide propagandamaskineriet til IS, og samtidig diskutere hvordan filmer kan ha en viktig rolle i det arbeidet, skriver The Guardian.

- Dette er folk som er anerkjent som noen av de beste innen kommunikasjon i hele verden. De driver også en svært lønnsom industri som har ekspertise på å formidle meldinger til et globalt publikum, sier Mark Toner, talsperson i det amerikanske utenriksdepartementet, ifølge ABC News.

Propagandakrig IS fører en svært omfattende propagandakrig på internett. Terrororganisasjonen har de siste årene aktivt sendt ut filmer, bilder og tekst via sosiale medier, for å rekruttere nye medlemmer og samtidig vinne flere støttespillere. 

- Det er den mest delte konflikten på sosiale medier i historien, sa Shiraz Maher ved International Center for the Study of Radicalisation (ICSR), Kings College, til The Guardian i 2014. 

GLANSET PROPAGANDA: At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix
GLANSET PROPAGANDA: At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

IS' fotsoldater har de siste årene nær daglig lastet opp amatørvideoer på nett av grusomhetene ekstremistene begår, videoer som legges ut på sosiale medier, åpent og tilgjengelig for alle. I tillegg jobber produsenter med langt mer profesjonelt håndverk i form av videoer som forherliger vold, med hensikt å gi frustrerte ungdommer i Europas storbyer en vei til en ny mening i livet.

USA har i flere år jobbet med å knuse IS-propaganda i sosiale medier. I rundt 11 000 Twitter-meldinger har brukerkontoen «Think Again Turn Away», administrert av det amerikanske utenriksdepartementet, fortalt sannheten om terrorisme.