USA vil ha norsk «slow tv»

Lar seg inspirere av «Hurtigruten minutt for minutt» og «Nasjonal strikkekveld».

MINUTT FOR MINUTT: Gjennom sine mange minutt for minutt-sendinger har NRK gjort seg bemerket i utlandet. Nå vil også USA kaste seg på slow tv-bølgen. Foto: NRK
MINUTT FOR MINUTT: Gjennom sine mange minutt for minutt-sendinger har NRK gjort seg bemerket i utlandet. Nå vil også USA kaste seg på slow tv-bølgen. Foto: NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): De siste årene har NRK startet en «slow tv»-trend med sine minutt for minutt-sendinger. Den første ble vist høsten 2009 og tok for seg den syv timer lange togturen med Bergensbanen.

Senere har tålmodige seere kunnet følge blant annet Hurtigruta, laksefiskeåpningen, Telemarkskanalen, Nasjonal vedkveld og Nasjonal strikkekveld. Disse TV-konseptene har ført til at flere utenlandske medier har utnevnt Norge til mesteren av «slow tv».

- Det lar deg puste Nå har også det amerikanske produksjonsselskapet LMNO Productions kastet seg på bølgen, og kjøpte i forrige måned rettighetene til å bringe minutt for minutt-tv til de amerikanske hjem.

- Denne typen tv slåss ikke for din oppmerksomhet. Vi lever i en verden hvor vi har så mange kanaler, og hver kanal har en doku-såpe om en eller annen sprø personlighet som nærmest skriker etter vår oppmerksomhet. Dette er det stikk motsatte. Det lar deg lene deg tilbake og slappe av. Ikke på en kjedelig måte, men på en «dette var annerledes» måte. Det lar deg puste, sier sjefen for LMNO, Lori Rothschild Ansaldi til NYPost.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer