MINUTT FOR MINUTT: Gjennom sine mange minutt for minutt-sendinger har NRK gjort seg bemerket i utlandet. Nå vil også USA kaste seg på slow tv-bølgen. Foto: NRK
MINUTT FOR MINUTT: Gjennom sine mange minutt for minutt-sendinger har NRK gjort seg bemerket i utlandet. Nå vil også USA kaste seg på slow tv-bølgen. Foto: NRKVis mer

USA vil ha norsk «slow tv»

Lar seg inspirere av «Hurtigruten minutt for minutt» og «Nasjonal strikkekveld».

(Dagbladet): De siste årene har NRK startet en «slow tv»-trend med sine minutt for minutt-sendinger. Den første ble vist høsten 2009 og tok for seg den syv timer lange togturen med Bergensbanen.

Senere har tålmodige seere kunnet følge blant annet Hurtigruta, laksefiskeåpningen, Telemarkskanalen, Nasjonal vedkveld og Nasjonal strikkekveld. Disse TV-konseptene har ført til at flere utenlandske medier har utnevnt Norge til mesteren av «slow tv».

- Det lar deg puste Nå har også det amerikanske produksjonsselskapet LMNO Productions kastet seg på bølgen, og kjøpte i forrige måned rettighetene til å bringe minutt for minutt-tv til de amerikanske hjem.

- Denne typen tv slåss ikke for din oppmerksomhet. Vi lever i en verden hvor vi har så mange kanaler, og hver kanal har en doku-såpe om en eller annen sprø personlighet som nærmest skriker etter vår oppmerksomhet. Dette er det stikk motsatte. Det lar deg lene deg tilbake og slappe av. Ikke på en kjedelig måte, men på en «dette var annerledes» måte. Det lar deg puste, sier sjefen for LMNO, Lori Rothschild Ansaldi til NYPost.

Gjennom rettighetene får LMNO tilgang på den teknologien som gjør det mulig å sende live-sendinger sammenhengende i mange timer, og muligheten til å få hjelp av norske TV-crew som har erfaring og trening på området.

Må tilpasses USA Rothschild forteller til avisa at LMNO ikke vil lage de samme type sendingene som NRK, da hun mener disse ikke er en så stor del av den amerikanske kulturen. Noen av selskapets ideer så langt er å filme natur og dyreliv, en travel togstasjon og en landlig kjøretur.

Hun forteller videre at selskapet har vært i kontakt med flere tv-stasjoner som har vist interesse for ideen, og det norsk-inspirerte konseptet kan være klart for amerikanske tv-skjermer allerede til sommeren.