Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

USAs førstedame godtar erstatning fra britisk skandaletabloid

Ifølge Sky News er beløpet på over 25 millioner kroner.

VANT I RETTEN: Førstedame Melania Trump får betalt erstatning fra den britiske avisa Daily Mail. Foto: REUTERS/ NTB Scanpix
VANT I RETTEN: Førstedame Melania Trump får betalt erstatning fra den britiske avisa Daily Mail. Foto: REUTERS/ NTB Scanpix Vis mer

(NTB/Dagbladet): Britiske Daily Mail må betale erstatning etter å ha trykket en artikkel som kunne tolkes som at USAs førstedame tidligere var involvert i prostitusjon, melder Sky News.

Erstatningsbeløpet er ikke offentliggjort, men Sky News hevder at totalbeløpet skal være i underkant av 3 millioner dollar, rundt 25 millioner norske kroner.

Sier unnskyld

Melania Trump har akseptert erstatningen, samt beklagelsen avisen har gitt henne.

Daily Mails advokat, Catrin Evans, uttalte overfor dommeren at Daily Mail anerkjenner påstandene om Melania Trump som usanne, og at de trekkes tilbake.

- Daily Mail er her i dag for offentlig å gjøre opp for seg, og for å unnskylde ydmykelsen de har utsatt Trump for, sier Evans, ifølge Sky News.

Eskorte-påstander

I en artikkel fra august 2016 videreformidlet Daily Mail påstander om at Melania Trump tidligere jobbet i et modellbyrå i Milano som i realiteten var et eskortebyrå, altså et sted hvor rike kunder kunne få tilgang til prostituerte.

I artikkelen ble det spekulert i om disse beskyldningene mot USAs førstedame kunne skade president Donald Trump. Nå har avisen trukket tilbake hele artikkelen, og har altså gått med på å gi førstedamen både erstatning og en unnskyldning for artikkelen de skrev.

Trumps advokat, John Kelly, uttaler følgende:

- Påstandene rammer i hjertet av Melania Trumps personlige integritet og verdighet. De er helt og holdent usanne.

Har publisert beklagelse

Melania Trump saksøkte avisen for 150 millioner dollar, og partene har nå kommet fram til et forlik.

- Vi beklager til fru Trump for problemene som artikkelen vår kan ha forårsaket for henne, skriver avisen i en beklagelse på sine nettsider onsdag.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media