«Cuties» på Netflix

- Useriøst av Listhaug

- Å ikke se filmen man kritiserer blir som å svare på en høring uten å lese høringsnotatene, sier forbundsleder om utspillene til Sylvi Listhaug.

KRITIKK: Sylvi Listhaug (Frp) mener «Cuties» kan trigge pedofili, men innrømmer å ikke ha sett filmen selv. Video: Netflix. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbundsleder i fagforeningen Norske Filmregissører, Marianne Kleven, ser alvorlig på utspillene Sylvi Listhaug (Frp) kommer med om Netflix-filmen «Cuties».

Listhaug mener filmen må fjernes fra strømmetjenesten fordi den etter hennes syn seksualiserer barn og «kan bidra til å trigge pedofili». Overfor Dagbladet avslører imidlertid Listhaug at hun ikke har sett «Cuties», bare klipp fra filmen og trailer på YouTube.

Debatten om «Cuties» er også et av temaene i dagens episode av Dagbladets podkast «Rett på»:

- Useriøst

At en stortingspolitiker går så hardt ut og trekker inn pedofili i kritikken mot en film uten faktisk å ha sett den, får Kleven til å reagere.

- Det er useriøst og blir bare for tynt. Det blir som å svare på en høring uten å lese høringsnotatene. Hadde hun sett «Cuties» tror jeg ikke hun hadde uttalt seg på denne måten. Jeg har sett den, og det er en svært god film av en åpenbart dyktig regissør, som lykkes med målet sitt: samfunnskritikk, sier Kleven til Dagbladet.

- «Cuties» er ikke bare veldig kritisk til seksualisering av barn, det er også en oppvekstfilm om hvor vanskelig det er å være ung å forstå det å bli voksen. Den tar også opp en rekke problemstillinger om kvinners rettigheter og frigjøring, fortsetter Kleven.

- Bruk tida på reklamen

<strong>KRITISK:</strong> Forbundsleder i Norske Filmregissører, Marianne Kleven, mener utspillene til Listhaug er useriøse. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
KRITISK: Forbundsleder i Norske Filmregissører, Marianne Kleven, mener utspillene til Listhaug er useriøse. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

Denne uka offentliggjorde Medietilsynet undersøkelsen «Barn og medier 2020», hvor det blant annet kommer fram at én av fire 9- til 12-åringer har fått reklame for å gå ned i vekt og for produkter som skal gi større muskler. Medietilsynet er bekymret for økt kroppspress.

Lederen av Norske Filmregissører mener Listhaug heller bør rette oppmerksomheten mot den massive markedsføringen barn utsettes for.

- Jeg skulle ønske Listhaug brukte dette rommet til å regulere annonsene som barn og unge bombarderes med hver dag. Det er det som påvirker dem, ikke denne filmen. Å selge produkter er det stikk motsatte av en kritisk film om vår samtid, sier Kleven.

- Se den med barna

«Cuties» skildrer livet til en 11 år gammel jente fra Senegal som nylig har flyttet til Paris. Moren har lite tid til henne og faren er fraværende. «Amy» er fra et muslimsk hjem og må gå på kompromiss med egne verdier og kultur for å få innpass i en jentegjeng hvis store lidenskap er dansing.

Det er særlig at jentene i filmen, i et forsøk på å kopiere kjendiser og dansere de ser på sosiale medier, øver på drøye og seksualiserte dansenumre som har gjort at «Cuties» er utsatt for boikott og kritikk, særlig i USA.

- Et viktig virkemiddel i filmen er at menneskene som ser dansingen synes det er ekkelt og feil. Jeg tenker at jeg bør se denne filmen sammen med datteren min. Ser man sammen med barna sine, er det masse man kan diskutere etterpå. Det undervurderes for ofte hvor kritiske og bevisste unge er, sier Kleven.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer