DEBATT

Usexy norske varer

Det er ikke tollgrensen som er norsk varehandels største problem. Det produseres for lite som folk flest vil ha.

KOMPLETT: Nettbutikken komplett.no ville aldri blitt så stor om det ikke var for netthandel.  Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KOMPLETT: Nettbutikken komplett.no ville aldri blitt så stor om det ikke var for netthandel. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

En gruppe hipstere og butikkdrivere klaget for noen uker siden til NRK over at de var utkonkurrert fordi folk kunne privatimportere etterbarberingsvannet som butikken selger. Det var altså ingen grunn til å gå til butikken deres på Grünerløkka.

I den siste tids debatt om momsgrenser for privatimport har det kommet frem at store norske selskap som Stormberg og Komplett frykter det samme. De har imidlertid ikke spurt seg selv spørsmålet: Produserer jeg virkelig noe folk vil ha?

Kanskje er det fordi svaret er nedslående: Sannsynligvis ikke.

Verken bartehipsterne, sportsprodusenten eller elektronikkjeden selger unike produkter, og kjøpsopplevelsen er heller ikke unik. Sakene bør skremme vannet av norske politikere og næringsliv, men løsningen er ikke å holde fast på 200-kronersgrensen.

Norsk varehandel er rett og slett for lite innovativ, noe som gjenspeiler seg i butikkene i norske bysentre: De er kjedelige.

I august åpnet et nytt kjøpesenter i hjertet av Leipzigerstrasse, en av Berlins travleste handlegater. Mall of Berlin er bygget i art deco-stil med gigantiske vinduer og en glasshimling verdig en hvilken som helst europeisk jernbanestasjon fra første halvdel av 1900-tallet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer