MER PENGER TIL REKLAME: Vi vil ut av kjøttkarusellen hvor økt kjøttforbruk, gir økt kjøttproduksjon og mer penger til kjøttreklame fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt (Matprat) gjennom den såkalte omsetningsloven fra 1936, skriver artikkelforfatterne.
Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
MER PENGER TIL REKLAME: Vi vil ut av kjøttkarusellen hvor økt kjøttforbruk, gir økt kjøttproduksjon og mer penger til kjøttreklame fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt (Matprat) gjennom den såkalte omsetningsloven fra 1936, skriver artikkelforfatterne. Foto: Vegard Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Ut av kjøttkarusellen

Markedsføringen av kjøtt fra opplysningskontoret kommer på toppen av dagens kommersielle markedsføringsmaskineri.

Meninger

Kjøtt markedsføres i dag tre ganger som mye som frukt og grønt, som et resultat av massive kjøttsubsider. Miljøpartiet De Grønne, Venstre og SV har fremmet et forslag om avskaffe disse uheldige subsidiene.

Vi vil ut av kjøttkarusellen hvor økt kjøttforbruk, gir økt kjøttproduksjon og mer penger til kjøttreklame fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt (Matprat) gjennom den såkalte omsetningsloven fra 1936. Skal offentlige ordninger bidra til markedsføring bør hensynet til helse og miljø ligge til grunn.

Omsetningsrådets leder Bjørg Tørresdal mener dette er feil. Hun argumenterer for å opprettholde dagens ordning der kjøttprodusentens penger forbeholdes kjøttreklame. Vi tror heldigvis ikke Tørresdal har rett i at landbruket ønsker å fritas for mål om å fremme et helsemessig og miljømessig forbruk.

Markedsføringen av kjøtt fra opplysningskontoret kommer på toppen av dagens kommersielle markedsføringsmaskineri. Dette bidrar til et kraftig øktende kjøttforbruk som er i strid med faglige anbefalinger. Både Helsedirektoratet og FNs klimapanel anbefaler redusert kjøttforbruk som et virkemiddel mot livsstilssykdommer og utslipp av klimagasser. Er det da riktig at Omsetningsrådet skal bidra til å forsterke forbruksmønstre som er ernæringsmessig og miljømessig uheldige?