Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Trond Giske

Ut mot Telenors «spillreklameflørt»

Telenor inngår samarbeid med selskap som sender spillreklame på norske TV-skjermer. Nå blir de utfordret av Trond Giske (Ap).

UTFORDRER TELENOR: Trond Giske er kritisk til samarbeidet mellom Telenor og NENT Group. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
UTFORDRER TELENOR: Trond Giske er kritisk til samarbeidet mellom Telenor og NENT Group. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

Trond Giske (Ap) stiller seg kritisk til samarbeidet mellom Telenor og TV3-eier NENT Group, fordi sistnevnte sender reklame for pengespill på norske TV-skjermer.

Cirka 34 000 nordmenn anslås å ha problemer med gambling og pengespill, ifølge helsenorge.no.

- Spill er avhengighetsskapende. Man kan potensielt spille fra seg veldig mye penger på de utenlandske spillselskapene, sier Trond Giske til Dagbladet.

Slår seg sammen

I oktober i fjor ble det klart at den Telenor-eide TV-distributøren Canal Digital og NENT Group-eide Viasat Consumer slår seg sammen.

Omtrent samtidig som fusjonen ble annonsert, raste debatten om et lovforslag som tar sikte på å stramme inn reglene for pengespillreklame på norske TV-skjermer.

Den gangen gikk Telenor kritisk ut mot forslaget, ifølge Kampanje. Det fikk Trond Giske (Ap) i Stortingets kulturkomité til å reagere, både overfor Kampanje og i et skriftlig spørsmål til daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

- Det er ingen tvil om at Telenor nå kan ha en økonomisk interesse i at dagens reklameregime opprettholdes. Jeg var ikke klar over denne fusjonen, men det forklarer muligens utspillet til Telenor, som jeg syntes var veldig rart, sier Giske nå.

Telenor avviser at det er en sammenheng mellom kritikken mot lovforslaget og den planlagte fusjonen.

En potensiell fusjon fører ikke til at Telenor får en økt interesse av at kanaler de distribuerer kan sende spillreklame, ifølge kommunikasjonssjef Scott Engebrigtsen i Canal Digital.

Viasat Consumer distribuerer blant annet Viasport-kanalene og Viasat Film-kanalene. Kanalene er ikke reklamefinansierte, men inneholder korte reklamer og henvisninger til sponsorer.

- For våre premiumkanaler har vi program- og eventsponsorer, blant annet bettingselskap. Vi følger alltid gjeldende lovverk når det kommer til hvordan våre annonsører medvirker i våre programmer, skriver kommunikasjonssjef Tobias Gyhlénius i NENT Group i en e-post til Dagbladet.

PREMIER LEAGUE: Premier League blir å se på Viasats plattformer fra 2022. Det ble klart torsdag. Vis mer

- Samfunnsansvar

I dag er det bare Norsk Tipping og Rikstoto, i tillegg til enkelte lotterier, som har lov til å reklamere for pengespill. TV-kanaler som sender fra utlandet faller imidlertid ikke under denne lovgivningen.

NENT Group sender fra England, og er derfor underlagt EUs regelverk, deriblant det såkalte «senderlandsprinsippet». Det krever at kanaler retter seg etter kringkastingsreglene i landet det sender fra. Derfor er kanalene deres regulert av britiske Ofcom (tilsvarende det norske Medietilsynet), som tillater spillreklame.

Giske reagerte i oktober på at Telenor gikk imot det han mener var et tydelig signal fra regjeringen om at de ønsket å stramme inn på «spillreklame i gråsonen».

- Når Telenor går inn i et «joint venture» med distributøren av disse kanalene, har de fortsatt, som et stort selskap i Norge med et betydelig offentlig eierskap, et ansvar for å utvise samfunnsansvar, og sørge for at deres kanaler ikke befinner seg i en gråsone, sier han nå.

- Aggressiv spillreklame

Giske mener Telenor bør være veldig tydelige på at de holder seg innafor regelverket.

- Det er ingen tvil om at det foregår ganske aggressiv spillreklame for utenlandske selskaper på de kanalene som sender fra London. Jeg har alltid sett på Telenor som en veldig samfunnsbevisst aktør, og her er det et tydelig område hvor det må utvises samfunnsansvar.

Han understreker at jussen er uklar når det gjelder kanaler som sender fra England.

- Men det er helt åpenbart at det er rettet mot et norsk marked.

- Smutthull

Tidligere kulturminister Trine Skei Grande har tidligere omtalt dagens reklamepraksis som et «smutthull i lovverket» til Medier24.

- Jeg er helt enig med Trine Skei Grande: Dette har vært et smutthull, og det har også en potensielt konkurransevridende effekt når det gjelder kampen om sportsrettigheter. Noen selskaper kan legge til grunn reklameinntekter som TV-kanaler som har hovedkontor i Norge ikke kan, sier Giske.

6. februar ble det klart at NENT Group overtar rettighetene til fotballigaen Premier League fra og med 2022, etter å ha vunnet over TV 2 i budrunden.

Sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 sa da til Dagbladet at han mener NENT Group benytter seg av et smutthull i lovverket når de sender spillreklame på norske kanaler.

- Vi jobber i en regulert bransje, hvor vi alltid følger gjeldende lovgivning. Inntekter fra annonser er en viktig, men mindre andel av vår virksomhet, svarte kommunikasjonssjef Tobias Gyhlénius i NENT Group overfor Dagbladet.

- Vil utfordre Telenor

Giske sier det må legges til rette for like konkurransevilkår.

- Det er helt åpenbart inntekter her som TV 2 ikke har tilgang på, sier han.

Han mener det er viktig å se på hvordan reklamereglene påvirker muligheten til å by på sportsrettigheter.

- Jeg vil utfordre Telenor på hvordan de vil forvalte dette forretningsområdet, både av hensyn til dem som risikerer å spille seg fra hus og hjem, og av hensynet til den brede frivilligheten i Norge, som har sine inntekter fra spilloverskuddet til Norsk Tipping.

Grunnfinansieringa i frivilligheten utfordres av de store spillselskapene, mener Giske.

- Det vil være et paradoks hvis et selskap med et stort statlig eierskap er med på den ferden.

- Ingen sammenheng

Kommunikasjonsdirektør Scott Engebrigtsen i Canal Digital er forelagt Giskes uttalelser. Han viser til høringssvaret Telenor sendte til Kulturdepartementet i juni 2019 i forbindelse med lovforslaget.

- Det er ingen sammenheng mellom Telenors høringssvar og den planlagte fusjonen mellom TV-distributørene Canal Digital og Viasat, sier han til Dagbladet.

SVARER: Kommunikasjonsdirektør Scott Engebrigtsen i Telenor-eide Canal Digital. Foto: Telenor
SVARER: Kommunikasjonsdirektør Scott Engebrigtsen i Telenor-eide Canal Digital. Foto: Telenor Vis mer

Han understreker at en eventuell fusjon ikke vil gi Telenor eierskap i NENTs TV-kanaler eller reklamevirksomhet.

- Telenor og Canal Digital tilbyr allerede kanalene fra NENT og Discovery i sine TV-tjenester, så disse tingene har ikke noe med hverandre å gjøre.

- Har forståelse

Dagbladet har spurt Telenor om de, direkte eller indirekte, har en økonomisk interesse i at dagens reklamepraksis opprettholdes.

Hvis fusjonen går gjennom, vil Telenor eie 50 prosent av det nye selskapet, som vil distribuere Viasat premium-kanaler til norske TV-kunder.

- Hvis kanaler som sender fra utlandet mister muligheten til å sende spillreklame, og det i tur går ut over programtilbudet, vil ikke det ramme Telenor, som medeier i selskapet som distribuerer kanalene?

- Vi har forståelse for intensjonen om å bekjempe spilleavhengighet, og Telenor har redegjort for sitt syn i høringssvaret til kulturdepartementet, sier Engebrigtsen.

Der peker Telenor på tekniske og praktiske utfordringene knyttet til gjennomføringen av lovforslaget, ifølge Engebrigtsen. De skriver også at selskaper som Discovery og NENT vil kunne få svekket konkurransekraften sin i det norske markedet, og at det vil kunne ha uheldige ringvirkninger for norsk innholdsproduksjon.

- Som TV-distributør er vi naturligvis opptatt av at kundene skal få et så godt TV-tilbud som mulig. Men dette har altså ingenting å gjøre med den planlagte fusjonen mellom Canal Digital og Viasat.

Hele Norges coronakart