UT AV DVALEN: «Reaksjonene og argumentasjonen til motstanderne av en studieavgift bærer preg av soving i timen og en frykt for å bli avslørt. Det på tide at utdanningsinstitusjonene kommer ut av dvalen. Utdanning er ikke lenger katedral, det er blitt børs», skriver innleggsforfatteren. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
UT AV DVALEN: «Reaksjonene og argumentasjonen til motstanderne av en studieavgift bærer preg av soving i timen og en frykt for å bli avslørt. Det på tide at utdanningsinstitusjonene kommer ut av dvalen. Utdanning er ikke lenger katedral, det er blitt børs», skriver innleggsforfatteren. Foto: Håkon Eikesdal / DagbladetVis mer

Utdanning er børs, ikke lenger katedral

Studieavgift for internasjonale studenter er en god metode for å avsløre om kvaliteten på norsk høyere utdannelse er god nok til at noen vil betale for den.

Debattinnlegg

Det skapte stor oppstandelse hos både utdanningsinstitusjonene og interesseorganisasjonene for norske studenter, da Høyre-Frp regjeringen kom med nyheten om at man skal utrede studieavgift for internasjonale studenter utenfor EU/EØS. Reaksjonene og argumentasjonen til motstanderne av en studieavgift bærer preg av soving i timen og en frykt for å bli avslørt. Det på tide at utdanningsinstitusjonene kommer ut av dvalen. Utdanning er ikke lenger katedral, det er blitt børs.

Mange rektorer fra norske universiteter og høyskoler, var kjapt ute i media og forsvarte dagens ordning for internasjonale studenter. De argumenterer for den store fordelen Norge har ved å kunne tilby internasjonale studenter gratis utdannelse. Videre viser man til en frykt for at søkertallet fra internasjonale studenter vil kollapse om man krever en studieavgift. Er det noe som skurrer ved denne argumentasjonen? For det første er jo ikke utdannelsen gratis. Utdanningsinstitusjonene får overført en fast sum fra det offentlige per internasjonale student, uavhengig av hvor attraktiv og dyktig denne studenten er. Dagens ordning gir utdanningsinstitusjonene totalt feil incentiver, fordi man uansett greier å tiltrekke seg internasjonale studenter ved å tilby et sterkt subsidiert produkt. Man konkurrer på pris og ikke på kvalitet.

I dagens globaliserte og moderne verden, er og blir det en stor kamp om de beste hodene. Framveksten av åpne nettkurs (MOOC) fra de beste utdannelsene i verden, kommer til å knekke ryggen på flere av de norske utdanningsinstitusjonene, om man ikke evner å møte den globale konkurransen med en global kvalitet. I idrettens verden betyr dette at man ikke må bli fristet til doping og juks, men heller konkurrere på like vilkår. Det er bare da man blir skikkelig god. En innføring av studieavgift for internasjonale studenter, er en god metode for å avsløre om kvaliteten på norsk høyere utdannelse er såpass god at noen faktisk er villig til å betale for det. Det bør også norske studenter være opptatt av.