Utdanningen Norge trenger

Vi vil trenge flere ingeniører i åra som kommer.

VERDENSLEDENDE: «Det skaper spesielle utfordringer når norske lønninger ligger langt over lønningene i andre vestlige land; da må bedriftenes kompetanse være verdensledende på flere områder», skriver Kristin Skogen Lund (bildet). Foto: NTB Scanpix
VERDENSLEDENDE: «Det skaper spesielle utfordringer når norske lønninger ligger langt over lønningene i andre vestlige land; da må bedriftenes kompetanse være verdensledende på flere områder», skriver Kristin Skogen Lund (bildet). Foto: NTB ScanpixVis mer
Meninger

I Dagbladet 13. august utfordrer tidligere seniorrådgiver Eirik Lien ved NTNU meg på å utdype hvilke studier NHO mener er «riktige» for samfunnet. Framskrivinger av kompetansebehov kan umulig bli eksakte, av helt åpenbare årsaker. Men noe kan vi si med høy treffsikkerhet: Vi vil trenge flere ingeniører.

Vi utdanner allerede for få til å dekke behovet i dag. De beste framskrivingene vi har, fra Statistisk sentralbyrå, viser sterk vekst i etterspørselen etter ingeniører og andre realister de neste ti til 15 åra. Vi trenger flere med språk- og kulturkompetanse knyttet til våre viktigste handelspartnere. Og vi kommer til å ha et økende behov for helse- og sosialfaglig kompetanse. Så skaper det spesielle utfordringer når norske lønninger ligger langt over lønningene i andre vestlige land; da må bedriftenes kompetanse være verdensledende på flere områder. Det stiller helt spesielle krav til den kompetansen og den utdannelsen som store deler av arbeidslivet trenger.

Når vi i snart ti år har slitt med synkende rekruttering til realfagene, og permanent mangel på teknologisk kompetanse, skulle det bare mangle om vi ikke reagerte på vegne av våre 22 000 medlemsbedrifter. Vår agenda er å stille spørsmålet om vi har en tilbudsstruktur i høyere utdanning som leverer den kompetansen som kreves for morgendagens utfordringer.

NHO er opptatt av at noen studier får for mange studenter i forhold til hva samfunnet trenger. All kunnskap er nyttig, og vi må ha bredde. Men det som er viktig for oss, er dimensjoneringen. Vi må se kritisk på de om lag 1900 studieprogrammene som tilbys ved våre universiteter og høyskoler. Dette handler ikke bare om dimensjonering, men også om kvalitet. Ressursene må målrettes bedre og konsentreres om færre studieprogrammer enn i dag.

NHO har ingen ferdige løsninger eller klare konklusjoner i dette arbeidet. Vi etterspør en åpenhet om hvordan vi dimensjonerer i samsvar med de utfordringene vi står overfor.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.