MISTER TID: Barnehagelærerne får ikke den tiden til forberedelser og oppfølging av barn som arbeidstidsavtalen sier de skal ha, mener Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet. Foto: Tom Egil Jensen / Utdanningsforbundet
MISTER TID: Barnehagelærerne får ikke den tiden til forberedelser og oppfølging av barn som arbeidstidsavtalen sier de skal ha, mener Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet. Foto: Tom Egil Jensen / UtdanningsforbundetVis mer

Utdanningsforbundet: Kvalitet krever tid

Hvis barnehagebarn skal ha gode dager og lære mye, kan ikke alt som skjer i barnehagen tas på sparket.

Meninger

I et innlegg tirsdag går kommunenes interesseorganisasjon KS til angrep på barnehagelærernes planleggingstid. KS forstår verken vårt krav om mer tid til planlegging og vurdering, eller vårt krav om at denne tiden må skjermes. La meg prøve å forklare.

Da jeg gikk i barnehagen på 70-tallet, var jeg i et forsvinnende mindretall blant mine jevnaldrende, og det var nesten ingen krav til innholdet i barnehagen fra samfunnet rundt. Endringene til i dag har vært enorme.

Nå går så å si alle barn i Norge i barnehagen, og det er et langt større mangfold av barn der, med de muligheter og utfordringer det bringer med seg. Vi har fått et omfattende lovverk som stiller krav til kvaliteten på tilbudet, og barnehagelærerne skal gi barna innføring i sju ulike fagområder. Barnas utdanning starter i barnehagen.

Forventningene fra foreldrene og ambisjonene til politikerne blir stadig større. Og godt er det! Vi ønsker barnehager der hvert barn blir sett og får de beste muligheter til å utvikle seg.

Til tross for at barnehagen har vært gjennom en stor omveltning, har barnehagelærernes arbeidstid stått stille i 40 år. De har fortsatt bare fire timer i uka til for- og etterarbeid.

I disse fire timene skal lærerne planlegge aktiviteter som skaper engasjement og læring, de skal vurdere hva slags oppfølging barn med språkproblemer trenger, de skal jobbe med kartlegging og rapportering og forberede seg til foreldresamtaler. Lærerne skal også samarbeide om tiltak for å hjelpe hun som slår de andre, han som alltid er så stille, toåringen som fortsatt ikke går ordentlig og femåringen som har foreldre midt oppe i en skilsmisse.

KS påstår at ordningen med fire timer fungerer godt. Da må vi spørre: for hvem? Barnehagelærerne - som står der ute i virkeligheten, med ansvar for det pedagogiske innholdet - svarer i gjentatte undersøkelser at arbeidstidsavtalen ikke fungerer godt. Tre av fire sier at de har for liten tid til planlegging.

Forskjellen på KS´ oppfatning og realiteten er stor. En undersøkelse fra i fjor som KS kjenner godt til, men unnlater å forholde seg til, viser dette tydelig: hver tredje barnehagelærer har ikke avsatt så mye som fire timer i uka, selv om arbeidstidsavtalen sier de skal ha det. Og mange av de barnehagelærerne som har avsatt fire timer, får ikke disse timene i praksis, fordi de i stedet blir brukt som vikar eller må løse andre oppgaver. De som rammes er barnehagebarna, som ikke får tilbudet de har krav på.

Opplever ikke KS dette som et problem?

Dagens avtale ble presset på oss gjennom en nemndskjennelse, etter at forrige runde med forhandlinger med KS endte med brudd. En klar forutsetning fra nemnda var at avtalen ikke skulle føre til økonomiske innsparinger i kommunen. Nå ser vi resultatet: Kortsiktig budsjettkamp og personalmangel rammer barnehagen. Planleggingstiden - og dermed barna - blir en salderingspost.

Vi må få skjermet planleggingstiden bedre. Dette er en kamp for å sikre at tiden med barna er meningsfull. Det er en kamp vi bør føre sammen, ikke mot hverandre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.