Anmeldelse: Ida Tufte Michelsen, «Alma Freng og en flyvende fars hemmelighet»

«Alma Freng og en flyvende fars hemmelighet»

Ida Tufte Michelsen

Barnebok, 7-12 år

Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2021

«Ukonsentrert og hektisk fantasyoppfølger»

Alma sitter ved siden av sin mektige farmor Elionora Frevelleng og ser utover den vidunderlig vakre og fargerike landsbyen Belmeling. Den er bare bebodd av Solfangere. Det er mennesker som kan fly med solstråler og styre tida ved hjelp av sin personlige arie. Men Solfangerne må leve sitt solfangerliv i hemmelighet. Den erkeonde Storministeren Gabriella Grubel styrer samfunnet med jernhånd, og er besatt av jakten på Solfangerne. De er nemlig de eneste som kan true hennes makt.

Slik åpner bok nummer to i Ida Tufte Michelsens serie om Alma Freng. Virkelig gode og underholdende barnebokserier er ikke hverdagskost i Norge, og Michelsen fikk strålende mottakelse med sin lekende lettleste, humoristiske og spennende debut «Alma Freng og Solfangerne» (2020). Der forsto den venneløse Alma på fantasyhelters vis at hun egentlig er Solfanger, og sammen med blant annet farmoren og vennen Avir, klarte de å befri farfaren Edwin fra grusomme Grubels uhyggelige fangenskap.

Et umulig dilemma

Nå skal Alma på et ekstremt vanskelig Solflygerkurs. Der møter hun Pilla, som viser seg å være dypt fortvilet. Hennes far er forsvunnet. Det er også Almas mor, og Almas overbeskyttende far nekter å snakke om henne. De to venninnene mistenker at forsvinningene har en sammenheng, og at de voksne vet langt mer enn de vil ut med. Etter hvert settes også Alma i et umulig dilemma. Kan det å lyve være av det gode?

Boka er underholdende nok. Pilla og Alma setter seg i stor fare under foreldrejakten, også fordi grusomme Gabriella jakter på Alma med et intenst hat. Gabriella ble i siste bok vansiret av Alma, og nå er den fryktelige kvinnen ute etter hevn ved hjelp av sine umenneskelige vakter og deres fryktinngytende kewan-våpen.

Sjokkerende slutt

Men noe mangler i denne boka. Solfangerkurset tar vel mye plass, og det hele blir litt for teknisk og ikke så godt visualisert. Det er samtidig noe ukonsentrert og hektisk over storyen, stadig nye personer blir introdusert, samtidig som dem vi ble kjent med i forrige bok er relativt perifere. Den største svakheten er mangelen på et virkelig samlende plott. Riktignok kommer en cliffhanger mot slutten, da vi får vite noe om Almas mor som er ganske sjokkerende. Akkurat det er spart til neste bok, med håp om at den blir mer samlet.

Til slutt. Jeg skal ikke være eksistensielt pysete på barns vegne, men det er en ting jeg stusser over ved Michelsens Fantasy-univers. Det er det mektige Skjebnerådet som består av fire mennesker som kan forlenge og forkorte tidstråder. De bestemmer med andre ord menneskets livslengde; noen har lange, noen korte, og noen brytes om du blir drept eller dør i en ulykke. Dette er fortalt med en sleivete letthet som blir vel banal med tanke på det eksistensielt brutale innholdet.

Gabriella Grubels konsentrasjonsleir for det hun kaller terrorister er også i overkant grusom, synes nå jeg, med sine radmagre og torturerte fanger, som venter på sin dødsdom.