Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT: Psykisk helse

Uten deg ryker resten

Det er en tid for alt, sier man. Nå er en tid for å bedre den psykiske helsen vi alle har.

VERDENSDAGEN FOR PSYKISK HELSE: Skal vi lykkes med en bedre psykisk helse i befolkningen, så har hver og en av oss et ansvar. Vi må bry oss om hverandre, skriver Tone Tellevik Dahl. Foto: NTB/Scanpix
VERDENSDAGEN FOR PSYKISK HELSE: Skal vi lykkes med en bedre psykisk helse i befolkningen, så har hver og en av oss et ansvar. Vi må bry oss om hverandre, skriver Tone Tellevik Dahl. Foto: NTB/Scanpix Vis mer
Meninger

I 2007 ble Frøken Ur pensjonert. 12 år etter at det folkekjære telefonuret som alltid gav tiden ble lagt ned, handler Verdensdagen for psykisk helse om nettopp å gi mer av det Frøken Ur gjorde - nemlig tid. Bruk derfor dagen til å svare på hvor mye tid du har til din egen psykiske helse. Det er en oppgave som aldri kan pensjoneres eller legges ned.

Psykisk helse handler mye om hvordan vi bruker tiden vi har.

Minuttene man bruker i telefonen for en prat som snur bekymringer til noe man fnyser av, er ofte en brøkdel av tiden man brukte på bekymringene. Timene man sitter fanget i egen ensomhet forteller mange er som en årelang alenegang, men som lett lindres av jevnlige småbesøk. En god psykisk helse for den som stresser på vei til jobb, med en mobiltelefon som ringer i den ene lomma og en smokk i den andre, kan også styrkes - om man bruker 10 minutter på å stå med ansiktet i sola på trikkestoppet. Blir du mobba på skolen, kan de 10 minuttene lille-fri består ta mer tid enn hele skoledagen; mens de utallige timene hjemme eller et sted du føler deg trygg, kan løpe av sted til neste utfordring du gruer deg til.

Det er mye vi ikke kan bestemme selv og mange ting må vi holde ut. Sånn er livet og hverdagen. Da blir det enda viktigere at du gir deg selv tid til å være til stede i ditt liv. På din klokke og i ditt tempo.

Å gi seg selv tid til sin psykiske helse høres kanskje vel svevende ut. Men som byråd for blant annet helse og arbeid, har jeg sett at man også kan måle dette. Sykefravær som følge av psykiske plager og lidelser koster noe, både for enkeltmennesket, for familien og for samfunnet. Psykiske lidelser ligger til grunn for 20 prosent av det legemeldte sykefraværet, og 35 prosent av årsakene til uføretrygd. Små grep i din hverdag kan skape en enorm endring. Derfor har norske helsemyndigheter laget fem enkle grep du kan gjøre i hverdagen for å oppleve mestring og glede: Knytt bånd, vær aktiv, vær oppmerksom, fortsett å lære, gi tid. Så enkelt og så vanskelig.

Mitt råd er å begynne i det små og å ta utgangspunkt i deg selv. Hva blir du, helt oppriktig, mest glad av som du kan gjøre mer av i ukene som kommer? Hva gjør deg godt? Å gå hjem fra jobb med musikk på øret, en tur i skogen, å ringe hjem – eller la være, å endelig lære seg et nytt gitargrep eller å rydde i kollektivet?

Ca. 50 prosent av befolkningen opplever en psykisk lidelse i løpet av livet. 260 000 barn har foresatte med så store problemer at det går utover omsorgen. 70 000 barn og unge har psykiske lidelser som krever behandling. Tallene forteller mye om hvor viktig det er at vi lykkes med arbeidet for en god psykisk helse. Som helsebyråd i Oslo er jeg opptatt av at forebygging og mestringsarbeid, fordi det vil ha store positive folkehelsekonsekvenser når vi lykkes. Jobber vi godt med å ta vare på oss selv, så er det tallrike eksempler rundt oss på at et triveligere og mer fargerikt liv er mulig.

Se på for eksempel Blå Kors sine tidgivere. Frivillige stiller opp for å gi litt av sin tid til noen som trenger litt støtte og omsorg i startfasen av et nytt liv. Helt vanlige mennesker, med litt ekstra tid, blir på den måten en uvurderlige støtte på veien mot en ny og bedre hverdag for andre. Skal vi lykkes med en bedre psykisk helse i befolkningen, så har hver og en av oss et ansvar. Vi må bry oss om hverandre, og som man får beskjed om på fly, må man feste masken på seg selv før man hjelper andre. Eget overskudd blir ikke bare bedre psykisk helse for en selv, men en gevinst man kan bruke på å hjelpe andre som trenger det.

Nylig avga byrådet strategien «En psykt bra by». Med denne vil vi motvirke ulikhetene i psykisk helse i Oslo.

Vi må gjøre mer for at innbyggere i Oslo har en oppvekst og levekår som fremmer en god psykisk helse. De psykiske helsetjenestene skal sette innbyggernes behov, kunnskaper og mål for eget liv i sentrum. Kunnskapen som brukes for å gjøre hver og en sin oppfølgning så god og så tilpasset så mulig, må komme fra forskning, praksis og innbyggernes egen kunnskap.

Vi som kommune må åpne dørene, og gjøre ting enkelt og trygt. Sette av tid til å lytte og spørre «hva som er viktig for deg». Kommunene må tilby lett tilgjengelig hjelp og god informasjon om hjelpetiltak, fordi små tiltak kan gjøre store forskjeller. Helsesista på snapchat, Psyktgodvenn på instagram, en åpen dør til skolehelsetjenesten og Ung Arena er eksempler på hvordan vi kan nå frem uten høye terskler og henvisningsregimer. Vi må ha lignende tilgjengelige tilbud for voksne – og kanskje spesielt for eldre. De blir dessverre ofte glemt i diskusjonen om psykisk helse.

Ensomheten er vondt, spesielt dersom du ikke selv har valgt å være alene. Derfor er det alvorlig når flere enn hver femte av oss føler seg ensom. Hele 70 000 nordmenn sier at de ikke har nære fortrolige eller venner de kan vende seg til når de trenger noen å snakke med. De har tid de vil dele med andre.

Ensomhet er ingen psykisk lidelse, men det kan utvikle seg til det. For opplevelsen av tilhørighet er grunnleggende for vår psykiske helse. Vi vet at ensomhet, isolasjon og mangel på nettverk er faktorer som både forårsakes av, leder til, opprettholder og forsterker psykiske problemer.

Det er en tid for alt, sier man. Nå er en tid for å bedre den psykiske helsen vi alle har. Ved å gi tid til hverandre og oss selv, så bygger vi gode relasjoner, trygghet og gode hverdager som kan bære det meste av det livet har å by på.

- DET GÅR I FAMILIEN: Bruce Springsteen snakker om sin psykiske helse på Skavlan. Video: NRK Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media