Uten kart og kompass

Kjærlighet og spenning i en svulstig krim.

BOK: Svenske Thomas Kanger har tidligere hatt tre kriminalromaner ute i Norge, den forrige kom i fjor, het «Søndagsmannen» og foregikk delvis i Lofoten.

Den var en suggererende fortelling som antydet at Kanger hadde mye å by på, men årets roman lever ikke opp til forventningene.

Lidenskap i Italia

«Grenseland» er en langt mer svulstig affære, hvor forfatteren skriver seg bort i et forsøk på å blande en lidenskapelig kjærlighetshistorie med en thriller fra krigen på Balkan.

Det blir verken lekkert eller spennende, snarere en litterær øvelse av den typen som faller mellom de fleste stoler.

Kriminalinspektør Elina Wiik er fortsatt i hovedrollen, denne gangen opplever hun en indre krise allerede i første kapittel.

Hun tar med seg en koffert og alle sparepengene, setter seg i bilen og kjører sørover. Til Italia. Her slår Elina seg ned i en liten landsby, hvor hun treffer en mystisk mann som hun forelsker seg vilt i.

Mannen, som kaller seg Alex Niro, er svaret på alle hennes drømmer, men etter noen intense dager finner hun ham drept.

Gravid

Det lokale politiet oppdager raskt at det ikke finnes noen person med navnet Alex Niro i Italia, og de står også uten klare spor etter noen gjerningsmann. I tillegg oppdager Elina at hun er gravid, og hun returnerer til Sverige for å bli mor. Men hun klarer ikke å glemme Alex, og når barnet er født bestemmer hun seg for å finne ut mer om den gåtefulle barnefaren: Hvem var han, hvor kom han fra, hvem drepte ham?

Banal idealisme

Elina begynner så på en langsom opprulling av Alex’ liv, en opprulling som fører henne til en del av Europa som fortsatt sliter med ettervirkningene av en forholdsvis nylig avsluttet krig. Her kan hun finne ut sannheten om Alex, en sannhet man finner ut av ved å streve seg gjennom en tekst full av banal idealisme og med altfor mange opplagte ledetråder.