Uten magi

Skuffende vri på eventyret om kong Arthur og ridderne av det runde bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Hjelpeløse jomfruer i nød, magiske sverd, eventyrlige Camelot, farlige trollkvinner og mystiske trollmenn. Og selvfølgelig: ulykkelig kjærlighet og udødelig romantikk. Massevis av det siste. Si «ridderne av det runde bord» og de fleste av oss tenker øyeblikkelig på alt dette. Men ingen av disse tingene finner du i «King Arthur».

Siste oppdrag

Vi er i Britannia en gang på 500-tallet. Romerne holder på å trekke seg ut, og en gjeng riddere i Romas tjeneste, ledet av Arthur Castus, er klare for å pensjonere seg. Nå gjenstår bare et eneste lite oppdrag -  å bringe en romersk familie trygt tilbake fra fiendtlig territorium nord for Hadrians mur.

Her venter stridslystne keltere, samt en hel hær av nylig ankomne barbariske saksere.

Du møter dem alle sammen her, Arthur, Lancelot, Guinevere og Merlin. Manusforfatter David Franzoni («Gladiator») har bygd sin historie på en av mange teorier om hvordan mytene omkring sagnkongen Arthur oppsto. Greit nok, men spørsmålet som straks melder seg er hvorfor han og regissør Fuqua («Training Day») har valgt nettopp dette stoffet når de har fjernet alt som gjør det så populært?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer