Uten mor

BARNEFILM: Tenk etter, hva har barnefilmer handlet om til alle tider? Musikalen «Annie», «Curly Top» med Shirley Temple i hovedrollen? «Heidi» og de andre klassikerne? De handler om barn som er foreldreløse, bortplasserte, gjerne på barnehjem. I standardvarianten finner de en rik millionæronkel som mer enn gjerne adopterer dem til slutt. Men i hele resten av filmens lengde er de tåredryppende moderløse, men initiativrike. I går åpnet Barnefilmfestivalen i Kristiansand med den ikke ukjente trebarnsmor, kronprinsesse Mette-Marit, som festivalens høye beskytter. Kanskje er det akkurat her hun trengs, for et blikk i programmet avslører at barnefilm, også nylaget, stadig handler om de foreldreløse, moderløse som trenger beskyttelse.

JEG NEVNER I FLENG fra hovedprogrammet: Om den sørafrikanske filmen «Boy Called Twist» heter det: «Den foreldreløse gutten, Twist, vokser opp på et barnehjem, men de brutale forholdene får ham til å rømme til Cape Town...» Om den russiske filmen «Italieneren» heter det: «Vanya er seks år gammel og bor på et nedslitt barnehjem i Russland...» Og her er nyinnspillinger av klassikere, en tysk versjon av «Hans og Grete» som altså er «... eventyret om de to fattigbarna som blir satt ut i skogen av foreldrene sine og overlatt til seg selv...», og en britisk versjon av «Heidi» som er en «... nyinnspilling av den klassiske historien om den foreldreløse Heidi...» som plasseres hos en uvennlig bestefar høyt oppe i Alpene. Her er moderløse fra alle verdenshjørner, som i den japanske filmen «Hinokio» der «... 12 år gamle Satoru har stengt seg inne på rommet sitt etter at moren omkom i en bilulykke...»

DA MOR VAR DØD er tittelen på innlegget til drama- og langfilmkonsulent i Norsk filmfond, Ivar Køhn, på årets store konferanse under Barnefilmfestivalen. Hans intensjoner er å granske bruken av døde mødre i barnekulturen. Har de en kunstnerisk funksjon? Kanskje de er en lur snarvei til medfølelse og tåreflom. Barnefilmfestivalen har uansett alternativer til døde mødre. 119 filmtitler og masse liv.