Uten nåde

Imponerende realistisk drama om narkotikasmuglingens laveste kaste.

FILM: I narkotikabransjen betyr ordet muldyr det samme, uansett om det brukes om et menneske eller et dyr: Muldyret bærer byrden. Stumt frakter det godset på sin kropp.

I Joshua Marstons debutfilm «Maria Full of Grace» frakter muldyrene, som i dette tilfellet er kvinner, narkotikaen inni kroppen med fare for eget liv.

Fotfolket

Sjelden ser man en film om narkosmugling fra akkurat denne synsvinkelen og med slik realisme. Her er ingen narkobaroner med håndvåpen og raske biler; dette er fotfolkets portrett. Filmen har så mange autentiske scener og miljøer at den får preg av dokumentarisme.

Tittelen er lånt fra den katolske bønnen «Hill deg, Maria, full av nåde ...», men filmens Maria (Catalina Sandino Moreno) søker seg mot omgivelser som er nådeløse. Hun jobber på en blomsterplantasje i Colombia; hun er en av de underbetalte som fjerner tornene fra våre importerte langstilkete roser. Det lille hun tjener, går til å forsørge en mor, bestemor og søster som er enslig mor til en baby.

Maria blir gravid, sakker akterut i produksjonen og sier opp jobben i raseri over sjefens mentale pisk. Hun er ei stridbar jente, som heller ikke vil gifte seg med taperen som er barnefar.

Fæl flytur

Så treffer hun en gutt som tar henne med til Bogotá, og som kjenner noen som kan fikse en «enkel», godt betalt jobb for henne. Hun skal bare frakte noen saker fra Bogotá til New York med fly.

Filmen viser pakke-og-svelge-prosedyren i minste detalj. Maria må øve seg på store druer før hun, under oppsyn av sjefen, må ta et fordøyelseshemmende middel og svelge 62 forseglede plastkapsler med stoff. Flyreisen er filmens kanskje mest nervepirrende sekvens. Det viser seg å være fire jenter i samme ærend og med samme oppdragsgiver om bord på ruta til New York. Lucy (Guilied Lopez) er på sin tredje tur, men denne gangen ser noe ut til å gå galt. Hun kaldsvetter og kan knapt stå på beina. Blanca (Yenny Paola Vega) er Marias uselvstendige venninne som også vil tjene raske dollar. Marias mage er så uregjerlig at hun «mister» et par ampuller i flytoalettet. Hun må pent vaske dem og svelge dem en gang til. Skulle bare én forsvinne, er både mor og bestemor i fare, har sjefen sagt ...

Hverdagslig

Den fjerde kvinnen blir tatt i tollen på Newark-flyplassen. Det blir også Maria, men hun kan ikke røntgenfotograferes på grunn av graviditeten og slipper unna. De tre jentene blir plukket opp av to menn og fraktet til et sjabert hotell i New Jersey, servert avføringsmidler og kommandert på do.

Siste del av filmen viser det colombianske miljøet i Queens, New York, der ganske mange andre ubemidlede jenter er kommet i samme ærend. I dette miljøet finnes det også gode porsjoner solidaritet og verdighet.

Det imponerende med «Maria Full of Grace» er at den viser de nederste trinnene i dette kriminelle miljøet så helt uten sosialpornografiske eller moralsk fordømmende gester. Maria er ingen heltinne uten økonomiske motiver, hun er heller ingen kynisk fotsoldat. Her dreier det seg om hverdagslige småskurker. Noen er bare tvunget til å ta farligere sjanser enn andre. Noen betaler med livet. Og Joshua Marstons film yter dem rettferdighet.