Uten nåde

Imponerende realistisk drama om narkotikasmuglingens laveste kaste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: I narkotikabransjen betyr ordet muldyr det samme, uansett om det brukes om et menneske eller et dyr: Muldyret bærer byrden. Stumt frakter det godset på sin kropp.

I Joshua Marstons debutfilm «Maria Full of Grace» frakter muldyrene, som i dette tilfellet er kvinner, narkotikaen inni kroppen med fare for eget liv.

Fotfolket

Sjelden ser man en film om narkosmugling fra akkurat denne synsvinkelen og med slik realisme. Her er ingen narkobaroner med håndvåpen og raske biler; dette er fotfolkets portrett. Filmen har så mange autentiske scener og miljøer at den får preg av dokumentarisme.

Tittelen er lånt fra den katolske bønnen «Hill deg, Maria, full av nåde ...», men filmens Maria (Catalina Sandino Moreno) søker seg mot omgivelser som er nådeløse. Hun jobber på en blomsterplantasje i Colombia; hun er en av de underbetalte som fjerner tornene fra våre importerte langstilkete roser. Det lille hun tjener, går til å forsørge en mor, bestemor og søster som er enslig mor til en baby.

Maria blir gravid, sakker akterut i produksjonen og sier opp jobben i raseri over sjefens mentale pisk. Hun er ei stridbar jente, som heller ikke vil gifte seg med taperen som er barnefar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer