UTEN TITTEL

Mat er blitt trendy, og norske kjendiskokker utnytter potensialet til fulle. Bare i år vil det bli gitt ut over 60 kokebøker på norsk. Kjendiskokkene Lars Barmen, Eyvind Hellstrøm, Sissel Kvello og Arne Brimi er blant dem som vil kappes om å forsyne seg mest av det umettelige markedet.

Kokebokmarkedet er for øyeblikket uten tapere, men det store spørsmålet er hvem som vinner. Alle de store forlagene skryter av godt salg, men det er de små nisjeforlagene som fører an - i hvert fall dersom en skal se på opplaget.

Årets mestselgende kokebok blir etter all sannsynlighet Arne Brimis livsfilosoferinger i boka «Tid til overs», som blir gitt ut på Kagge Forlag.

- Dette er ei bok som jeg har gitt mye av meg selv i. Mange tror kanskje at det dreier seg om profitt og penger, men for min del var det viktigste å få skrevet boka, sa Brimi da Dagbladet besøkte han på villmarksstedet Vianvang.

Kamp om pengene

At det er kamp mellom kokkene, er det liten tvil om. Høvdingen på Bagatelle, Eyvind Hellstrøm, er ikke overvettes begeistret for Brimis bok. Årsaken ligger kanskje i at han selv har gitt ut kokebok dette året. Dessuten synes han at det kan bli for mye av det gode.

- Jeg synes en kokebok skal være gjennomarbeidet og tilrettelagt for leseren, sier Hellstrøm som selv regner med å passere 30 000 solgte bøker.

- Suksess smaker, og det er helt tydelig at yrket vårt har fått en statusheving. Mitt utgangspunkt var at jeg ønsket å lage en funksjonell og enkel kokebok, som samtidig rettleder leseren om valg av råvarer, sier Hellstrøm som mener at mange av kokebøkene som blir gitt ut, er for tidsriktige i uttrykket.

- Mat er blitt populært, og jeg tror at slik kommer det til å bli i framtida også. Alle kokebøkene er på en måte et opprør mot supermarkedkulturen. Nå har folk flest fått opp øynene for betydningen av et godt måltid, og det er utrolig positivt, sier stjernekokken.

Millionoverskudd

Forlagene spyr i år ut rundt 250 000 nye kokebøker. Markedsanalytikerne er ikke i det minste tvil om at de skal bli kvitt dem. Det gir millionoverskudd både for forlagene og enkelte forfattere. Både Brimi, Hellstrøm og Barmen kan forvente seg gode inntekter.

- Dette har tatt av. Markedet virker nesten umettelig, sier markedssjef Lise Hammergren i Schibsted til Dagbladet. Hennes forlag har de siste to årene i økende grad satset på matbøker.

- Jeg tror årsaken til den økende interessen ligger i at vi er blitt mer livsstilsorientert. Vi ønsker å ha det bra, og da er god mat en viktig faktor, sier Hammergren.

- Det har blitt populært å snakke om mat, og det er et gode å være en god kokk. Gjennom hva de spiser ønsker mennesker å signalisere hvem de er, sier redaksjonssjef Lars Røtterud i Gyldendal Fakta.

- Trendy med mat Paal Fure ved trendinstituttet Bengal Consulting tror hovedårsaken til den økte interesse for mat ligger i at kokk har blitt et statusyrke, og at kjøkkensjefene har fått stjernestatus.

- For noen er det å kjøpe en kokebok det samme som å kjøpe ei plate. De siste årene har det vært et utrolig fokus på matkultur i media. Dette har selvsagt ført til økt interesse fra publikum, sier Fure.

Han er ikke i tvil om at denne fråtsekulturen er et utslag av at folk flest har mer penger mellom hendene.

- Mange av disse bøkene er såkalte coffetable-bøker som ligger fremme for at de skal bli sett. Jeg tror hovedkonsumentene av slike bøker er de samme som kjøper nisjeblader hos Narvesen - urbane mennesker som liker storbykultur, sier Fure.