Utsolgt!

Nordmenn er bitt av teaterdilla. Det går så det suser på teatrene over hele landet.

På Nationaltheatret er det største problemet at man ikke har nok saler til alle de etterspurte forestillingene. På amfiscenen er absolutt alle billetter utsolgt fram til påske. Nye billetter til april og mai til de tre amfisuksessene «Tolvskillingsoperaen», «Skammen» og «Sult» legges ut på mandag, og teatret venter seg kaos. På hovedscenen er det premiere på «Faust» i morgen, og halvparten av billettene er allerede utsolgt. «Klatremus og de andre dyra i Hakkebakkeskogen» har ikke premiere før 12. mars, men 16 000 av 24 000 billetter er allerede solgt.

Ungt på scenen

Det Norske Teatret har også merket den økte teaterinteressen. 98430 osloborgere fikk med seg Are Kalvø & co. i «Tusen år og like blid», som nå er på turné i Bergen og Trondheim.

Lørdag var det premiere på «Beatles» på Oslo Nye Teater, og 28000 billetter er allerede solgt til den.

I Trondheim går folk mann av huse for å se «Flettfrid tar saken». 12 000 har allerede fått den med seg, mens 21 000 trøndere har sett «Spelemann på taket». Også på Den Nationale Scene i Bergen var spelemannen populær: 52 000 billetter ble solgt til den forestillingen, mens 16 000 til nå har sett «Anne Frank». Og snart har «Romeo og Julie» med Gard Skagestad og Herborg Kråkevik i hovedrollene premiere.

Hålogaland Teater i Tromsø har ikke så mye som én billett igjen å oppdrive til «Babettes gjestebud», og på Victoria teater i Oslo har «Kvinner på randen av en oppskrytt aften» lokket 35 000 hovedstadsboere i teatret for å le seg skakke av tre bergensdamer. Forestillingen ble sett av 40000 bergensere før den kom til Oslo. Og Thomas Giertsen fortsetter å forlyste nordmenn med sin pirattaxitur. 75 000 mennesker har fått med seg den.

Lei såpe

Hva i all verden er det som har skjedd?

- Teatret har en menneskelig tilstedeværelse og et personlig uttrykk som for eksempel TV mangler. Folk orker rett og slett ikke mer såpe, er Oslo Nyes teatersjef Kjetil Bang-Hansens forklaring på den enorme teaterinteressen.
- Det er avgjort et skifte på gang i norsk teater. Repertoaret er mer differensiert, og vi har økt publikumstilfanget ved at ikke minst de unge strømmer til teatrene som aldri før. Dessuten kommer det unge instruktører og skuespillere som er utdannet over hele verden, og som tilfører teatrene vitalitet og fører til ekspansjon og større flyt av arbeid, mener Bang-Hansen.

SUKSESS: </B>Det virker som om alle vil se Helge Jordal som spelleman på Den Nationale Scene i Bergen.