Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Digitalisering i skolen:

Vær varsom med nettbrett til skolebarna

Skolen må gi barna digital kompetanse, men nettbrettene må brukes klokt.

VEKKER REAKSJONER: Skoleelever trenger digital kompetanse, men det blir også mye skjermtid og mange distraksjoner når skolebarn barna får nettbrett allerede i første klasse. Foto: Shutterstock/Scanpix
VEKKER REAKSJONER: Skoleelever trenger digital kompetanse, men det blir også mye skjermtid og mange distraksjoner når skolebarn barna får nettbrett allerede i første klasse. Foto: Shutterstock/Scanpix Vis mer
Meninger

Spørsmålet om hvor tidlig barn bør begynne å bruke nettbrett på skolen, og hvor mye de teknologiske hjelpemidlene skal brukes i undervisningen, er sammensatt. Mens norske skolemyndigheter gjennomfører en storstilt digitalisering av skolen, føler mange foreldre såvel om forskere et behov for å tråkke på bremsen, og etterlyser dokumentasjon på at den økte skjermtiden ikke får uheldige konsekvenser for barna deres.

På den ene siden kommer digital kompetanse til å bli stadig viktigere, og vil inngå tungt i barnas utdanning og yrkesliv. Dette er noe de bør være rustet for. De digitale hjelpemidlene kan også tilby oppgaver som er tilpasset den enkelte elev, og slik fjerne noe av stigmaet ved at elever med forskjellige utfordringer tas ut av klasserommet. Samtidig gjør nettbrettene det også lettere å finne distraksjoner og avsporinger fra undervisning og skolearbeid.

Den som hele tiden lever etter den raske, digitale rytmen kan få problemer med å konsentrere seg over tid, om lengre tekster og historier. Nylig gikk Verdens helseorganisasjon (WHO) ut og anbefalte en betydelig reduksjon i barns skjermtid, særlig de minste barna. Til tross for forskjellige filtre lagt inn av skolen og foreldrene vil også barn med nettbrett ha tilgang til store deler av det uredigerte nettet, før de vil ha rukket å lære seg nettvett og kildekritikk.

HELT SPONTANT: Et «euforisk» øyeblikk oppsto på en norsk videregående skole. Så skjedde det noe uventet. Video: Privat Se hele opptredenen her: https://www.facebook.com/sjefsdirigenten/videos/10156200369626956/ Vis mer

Skoleelever trenger digitale ferdigheter, og skolen er pålagt oppgaven med å sørge for at de får den kompetansen de trenger. Samtidig må spørsmålet om hvordan økningen i skjermtid påvirker elevene, særlig de yngste, tas alvorlig. Når kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) blir spurt om departementets innstilling, svarer han med å henvise til elevenes ønsker og lærernes og skolenes valgfrihet. Men så mye kan ikke en ansvarlig statsråd distansere seg.

Skoleledelse og skolemyndigheter bør vurdere å vente noen år før barna får utdelt hver sin enhet av det offentlige. De bør kunne presentere forskningsbasert kunnskap om hvordan den digitale omleggingen vil påvirke elevene. Slik bør man forsikre seg om at man faktisk gir barna noe, og ikke tar fra dem noe samtidig.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media