Værsågod, Djupedal!

SKOLE: Nytt regjeringsblod gir håp. Forståelsen av det mangfoldige Norge har fått de mest hardnakkede til å innse at den tid er forbi da skolen kunne være påvirkningsanstalt i livssynssammenheng. Det er tid for endring av formålsparagrafen. Med seg på ny kurs vil Øystein Djupedal ha en rekke lederskribenter i aviser landet rundt. Ja, selv konservative kristne er nå åpne for å revidere formålsparagrafer i barnehager og grunnskole. Nå bør det politiske miljøet bli med på å hindre at nåværende formålsparagraf legitimerer at gjenstridige lærere selv i dag åpner skoledagen med bønn og salmesang.

KONKRET OG konstruktivt foreslås følgende to formuleringer som utgangspunkt for nytt formål. Denne er fra FNs barnekonvensjon: «Barnets utdanning skal ta sikte på: å utvikle respekt for dets foreldre, dets egen kulturelle identitet, språk og verdier, for de nasjonale verdier i det land barnet bor, landet hvor han eller hun måtte komme fra og for kulturer som er forskjellige fra hans eller hennes egen.»Den andre er stjålet fra en sentral kirkeperson, medlem av Bakkevig-utvalget, stipendiat Yngvill Thorson Plesner: «Oppsedinga i grunnskolen skal respektere menneskerettane, og bygge på grunnleggjande verdiar som i dag har tilslutning frå ulike religions- og livssynsretningar; menneskeverd og gjensidig respekt, solidaritet og tilgjeving, åndsfridom og toleranse.»Dette er formuleringer som kan vare. Djupedal bør ikke la seg friste av dem som vil revidere verdiparagrafen fra å referere til ett livssyn - til to. Å la skolen bygge på kristne og humanistiske verdier blir neppe tilfredsstillende for muslimer, jøder eller andre livssynsminoriteter i dette landet. La oss ta skrittet helt ut og ikke la noen livssyn ta monopol på gode verdier. Fellesverdier bør være fundamentet som våre unge skal bygge sine selvstendige liv på.

MED SLIKT grunnlag kan skolen endelig bli en reell kunnskapsinstitusjon. Trosopplæring overlates til gudshus og hjem. Stortinget har tidligere sjenerøst vedtatt et tak på en kvart milliard årlig til Kirken til dette formålet. Vi som på den annen side ønsker at barna våre skal beholde undringen, kan puste lettet ut. Sannhet i livssynsspørsmål får de finne ut av selv - uten hjelp fra offentlige instanser.Sett i gang, Djupedal! Så kan vi snart hoderystende le av fortidas dårskap manifestert med dagens formålsparagraf for fellesinstitusjoner: «Skolen skal hjelpe til med å gi elevene en kristen og moralsk oppdragelse».