Anmeldelse: «Singel i parterapi», av og med Kevin Vågenes

Vågenes vingler

Som TV var «Parterapis» suksessoppskrift statisk konflikt i en myk sofa. Som soloshow skrangler det mer – denne single savner en partner.

Narsissimens store mor: Kevin Vågens skikkelse Siv Anita i full blomst. Foto: Latter
Narsissimens store mor: Kevin Vågens skikkelse Siv Anita i full blomst. Foto: Latter Vis mer

På skjermen ble «Parterapi» kjapt terapeutisk pute-TV for halve det norske folk. Akkurat hvilken halvpart varierte gjerne med hvilken skikkelse Kevin Vågenes spilte ut. Men mønsteret i de ti minutters sketsjene var mye det samme: En nokså krevende person med sin rimelig oppgitte partner – der mye av humoren lå nettopp i de fullstendig fastlåste konfliktene og det gjentatte replikkene.

Kevin Vågenes har levd hele livet som singel, men har allikevel fått hele Norge til å elske Parterapi.
I "Singel i Parterapi" står Kevin Vågenes for aller første gang alene på humorscenen med et morsomt, musikalsk og personlig show. I tillegg til å bli bedre kjent med Kevin bak masken, får vi møte både Kjell-Simen, Kenneth, Sara-Eline og flere av de høyt elskede karakterene fra Parterapi-sofaen.

Kevin Vågenes er Norges mest populære komiker for øyeblikket. Han har et helt unikt talent som karakterkomiker og lager typer vi alle kjenner oss igjen i og kan le rått av. Kevin har blitt genierklært for humorserien Parterapi og serien har blitt sett av over 1,3 millioner seere. Kevin har vunnet to Humorpriser, en Komipris og Gullruten for Beste Humorprogram. Han ble i 2019 tildelt Leif Justers Ærespris og Parterapi ble også nominert til den internasjonale TV-prisen Gullrosen i 2019. Han er også kjent fra humorserier som i Jul i Blodfjell, Nissene over skog og hei, Kollektivet og Mellom Bakkar og Berg.
Kevin Vågenes har levd hele livet som singel, men har allikevel fått hele Norge til å elske Parterapi. I "Singel i Parterapi" står Kevin Vågenes for aller første gang alene på humorscenen med et morsomt, musikalsk og personlig show. I tillegg til å bli bedre kjent med Kevin bak masken, får vi møte både Kjell-Simen, Kenneth, Sara-Eline og flere av de høyt elskede karakterene fra Parterapi-sofaen. Kevin Vågenes er Norges mest populære komiker for øyeblikket. Han har et helt unikt talent som karakterkomiker og lager typer vi alle kjenner oss igjen i og kan le rått av. Kevin har blitt genierklært for humorserien Parterapi og serien har blitt sett av over 1,3 millioner seere. Kevin har vunnet to Humorpriser, en Komipris og Gullruten for Beste Humorprogram. Han ble i 2019 tildelt Leif Justers Ærespris og Parterapi ble også nominert til den internasjonale TV-prisen Gullrosen i 2019. Han er også kjent fra humorserier som i Jul i Blodfjell, Nissene over skog og hei, Kollektivet og Mellom Bakkar og Berg. Vis mer

Singel i parterapi

Hvor: Latter, Oslo
Regi: Vemund Vik
Av: Martin Zimmer og Kevin Vågenes

«Springende, sprikende, sprelsk»

På Latter har Kevin Vågenes som mål å vise at han er mer enn sine skikkelser – og samtidig bruke dem for det de er verd. Det er et ambisiøst prosjekt, men det kunne hatt godt av litt mer polering i skrivestua. På sitt beste setter det et særpreget showmerke på humoren, på det svakere kan det minne litt for mye om en av Vågenes skikkelser, Kjell Simen som aldri klarer å ta en klar beslutning.

Influenser-debatt

Scenen er i videodesign, med tre skjermer, det muliggjør dialog mellom Vågenes skikkelser og Kevin Vågens selv, en løsning som elegant utnyttes både i åpningen og i en seinere debatt mellom influensere av den type det virkelig snart burde finnes en vaksine imot.

Samtidig har vi også fått bekjennende standup fra Kevin Vågenes, med oppveksthistoriene om å være den eneste på fotballaget som drømte om å rekke hjem til Sissel Kyrkjebø-konsert og som syntes Céline Dion var den lekreste dama av dem alle. Slikt skaper uro i et fotballag.

Flørtes med mennene

Showsjangertradisjon tro etableres raskt kontakt med publikum. Her flørtes det mest med mennene – kontrakten er visst at dersom Kevin skal utleveres skal sannelig salen få føle litt på ubehaget også. På et vis flyttes pinligheten fra terapisofaen i TV-serien til forholdet mellom sal og scene – det skjer de gangene Vågenes eller en av hans skikkelser står alene på scenen og ikke lenger har noen der å være i konflikt med. Slik blir hans konfliktsky skikkelse Kjell Simen i denne rammen en relativt kontant sjekker. Figuren vannes ut mer enn å vinne på det.

Når det er mer konflikt på scenen er det saftigere – som der Vågenes går gjennom parmiddagenes tre mest ufyselige par – da er det mye sunn terapeutisk aggresjon som bobler friskt opp.

Vill narsissisme

Her får Vågenes også innimellom vist at han kan synge, sangen om alt det irriterende ved en (eks) partner er en vinner her. Men i sum blir showet litt dramaturgisk skranglekasse: Risikoen ved å ville vise alt man kan er at man også viser noe man ikke kan. Siv Anita-skikkelsen er her en suksess-studie i narsissismens ville blomstring, mens et langt nummer med tidenes verste magiker var knapt noe nytt eller tvingende nødvendig på en scene. Men folk lo. Og lo.

Og til sist, en dash med følelser og mening, der det litt rørete går over til å bli litt rørende: Om hvordan en gutt som ble fortalt av presten at aktive homofile havner i helvete havnet på Latter scene for å der å kunne synge hjertet ut for salen med glitter dryppende fra armene og regnbueflagget på ryggen.

Det er vakkert, selv om showet i sum er litt for ujevnt og variabelt til å kunne kalles full suksess.

SLUTT: «Parterapi» går mot slutten. Skjermbilde: NRK Vis mer