MUSIKALSK DEBUTBOK: Siv Østrem Peersen har flettet inn musikkhistorien på en imponerende måte i sin ungdomsbokdebut. Foto: SAMLAGET
MUSIKALSK DEBUTBOK: Siv Østrem Peersen har flettet inn musikkhistorien på en imponerende måte i sin ungdomsbokdebut. Foto: SAMLAGETVis mer

Vakkert og innsiktsfullt om følsomt vidunderbarn

Men Siv Østrem Peersen har tatt med for mange og tunge temaer.

ANMELDELSE: Unge Alise Ask er vidunderbarn på piano, med — skal det vise seg - en særdeles tumlete hverdag.

«Ulvetone» åpner idet hennes far kommer inn i huset med et gigantisk flygel til henne. Hun skal debutere i Aulaen om noen måneder, men Alise vegrer seg mot det nye vakre instrumentet.  

Fortellingen er sett fra Alises ekstremt følsomme kunstnersinn, og vi forstår raskt at hun ikke er en alminnelig tenåring.

Venneløs
Hun er sjelden på skolen, har ingen venner — annet enn den begavede unge gitaristen som hun møter da hun går i søvne om natten.  Hun har en iskald stemor, en stebror hun ikke kan fordra, like venneløs som henne og i alvorlig trøbbel. Det er også faren etter hvert.

Det gjør det ikke enklere at Alises mor er på en slags institusjon — også hun begavet musiker som ikke taklet sitt talent. Ingen av dem forstår — eller prøver å forstå — hva Alise strir med.

   
Leser verden i noter
«Ulvetid» er en vakker bok og poetisk bok. Alise ser verden i noter, komposisjoner og drømmer. Peersen har flettet inn musikkhistorien på en innsiktsfull og imponerende måte. En slags ledetråd er Clara Schumanns skjebne, svært begavet men stilt i skyggen av sin bror.   

Vakkert og innsiktsfullt om følsomt vidunderbarn

Men det er problematisk at Siv Østrem Peersen har villet ha med for mange og for tunge temaer; genialitet og galskap, alkoholisme, skilsmisse og stoffmisbruk.

Gjennom Alises gamle jødiske pianolærer, er det også flettet inn side om Holocaust. Det dukker også opp en heroinist som er nært knyttet til familien. De enkeltes skjebner blir så ekstreme at fokuset glipper.