Vakkert til tusen

Eksemplarisk kvartettspill 

Beethoven-kvartetter Oslo Kammermusikkfestival Slottskapellet

Thomas Bauer, Arve Tellefsen, Shan-shan Sun m.fl. Oslo Kammermusikkfestival Slottskirken Oppvisningsnumre i kø KONSERT: Nå er det ikke uten videre enkelt å henge seg på. Der blir litt som å komme til et sted der festen allerede er godt i gang. Musikken gikk i en stri strøm, her gjaldt det bare å finne et innhopp i flyten.

Tett og rikt

Selv startet jeg med Leipzig-kvartetten i Slottskapellet. Det var et godt sted å begynne. De er samspilt slik virkelig gode kvartetter skal være det. Altså slik at det ikke er gått rutine i det på den gale måten, men der musikerne tar utfordringen i godt fellesskap.

Og det gjorde de på strak arm, først opus 18/4 og så opus 59/3. Det ble en konsert på stigende kurve, ikke minst takket være opphavsmannen selv som legger alen til sin vekst nettopp i de såkalte Razumovskij-kvartettene, som er kjælenavnet til hele opus 59. Tett og rikt i klangen låt det, og rytmisk så spenstig som vi kunne ønske oss.

Herfra bar det videre til Slottskirken på Akershus festning. Der åpnet Thomas Bauer og Einar Henning Smebye flott med sangsyklusen «An die ferne Geliebte», før Arve Tellefsen og Håvard Gimse tok opp stafettpinnen fra fredagens åpningskonsert, i selveste «Kreutzersonaten».

Nyansert

Og for et løp de leverte! Kraftfullt i anslaget og briljant i alt det virtuose, men uten å miste selv den minste og fineste nyanse i den rikeste av alle Beethovens Fiolinsonater.

Så da var det bare for kinesiske Shan-shan Sun å kvittere ut med «Les Adieux»-sonaten, noe hun gjorde med fast grep og fin nyanseringsevne.

En passende epilog til et langt Beethoven-maraton.