Vanskelig lydbilde. Jukka-Pekka Saraste fikk ikke alt til å stemme på konserten sist torsdag. Foto: TRULS BREKKE
Vanskelig lydbilde. Jukka-Pekka Saraste fikk ikke alt til å stemme på konserten sist torsdag. Foto: TRULS BREKKEVis mer

Jukka-Pekka Saraste i Oslo Konserthus:

Vakkert var det ikke, ikke på noen måte

- Da organisten dro til, var det som vi ikke helt ville tro våre egne ører.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

KONSERT: Det gikk litt på skeive da Oslo-Filharmonien under Jukka-Pekka Saraste inviterte til stor konsert sist torsdag. For det var i alle henseender ikke småtteri de serverte.

Hovedverket var Leos Janácek’s 40 minutter lange «Glagolittisk Messe» fra 1927, et verk for (veldig) stort symfoniorkester, kor, fire sangsolister og orgel.

Men ikke nok med det, før pause ga de oss også Gustav Mahlers aller siste verk, Adagioen fra 10. Symfoni, en symfoni Mahler aldri fikk skrevet ferdig, og også fem sanger av Alma Mahler (orkestrert av Jorma Panula).

Adagioen er et fantastisk verk, til tider ekstremt i sine klanger men hele tiden dypt bevegende. Og gjennomsiktig, i all sin velde.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn