Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Jukka-Pekka Saraste i Oslo Konserthus:

Vakkert var det ikke, ikke på noen måte

- Da organisten dro til, var det som vi ikke helt ville tro våre egne ører.

Vanskelig lydbilde. Jukka-Pekka Saraste fikk ikke alt til å stemme på konserten sist torsdag. Foto: TRULS BREKKE
Vanskelig lydbilde. Jukka-Pekka Saraste fikk ikke alt til å stemme på konserten sist torsdag. Foto: TRULS BREKKE Vis mer

KONSERT: Det gikk litt på skeive da Oslo-Filharmonien under Jukka-Pekka Saraste inviterte til stor konsert sist torsdag. For det var i alle henseender ikke småtteri de serverte.

Hovedverket var Leos Janácek’s 40 minutter lange «Glagolittisk Messe» fra 1927, et verk for (veldig) stort symfoniorkester, kor, fire sangsolister og orgel.

Men ikke nok med det, før pause ga de oss også Gustav Mahlers aller siste verk, Adagioen fra 10. Symfoni, en symfoni Mahler aldri fikk skrevet ferdig, og også fem sanger av Alma Mahler (orkestrert av Jorma Panula).

Adagioen er et fantastisk verk, til tider ekstremt i sine klanger men hele tiden dypt bevegende. Og gjennomsiktig, i all sin velde.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?