I natt dukket det opp en rekke plakater på vegger og utstillingsvinduer i Oslo-bydelen Grünerløkkas hovedfartsåre, Thorvald Meyers gate.
Hovedbudskapet er tydelig: De små og uavhengige bedriftene, scenene, barene, restaurantene og sjappene sliter. Ta vare på dem.
Ved å bruke logoene til gigantene innen restaurant-, kiosk-, butikk- og kleskjeder ønsker folka bak kampanjen Behold Oslo å minne offentligheten på hva de risikerer å miste dersom de ikke støtter de små aktørene, og ikke minst hvem som står klare til å flytte inn.
- Manglende støtte
En av eierne av den populære restauranten Bass, Torstein Eek, var en av dem som våknet til plakater i eget vindu. Han synes stuntet er en positiv overraskelse.
- Nettopp fordi gentrifiseringen spiser opp Grünerløkka, og det er ikke positivt, sier han til Dagbladet og fortsetter:
- Kampanjen er nok et resultat av at de som bor her har kjent sterkt på en følelse av manglende støtte den siste tida. Mange har gått konkurs.
Lokale ildsjeler
En av initiativtakerne bak Behold Oslo heter Sollin Sæle. Hun brukte mye av natt til tirsdag på kampanjevirksomhet, forteller hun. Aktivisten vil ikke ta æren for påfunnet alene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger