Valgfrihet vs. valgfag

Ingress

Meninger

Hva er det som er galt med norsk skole? Hvorfor ligger vi ikke i toppen av PISA-statistikkene til tross for at vi bruker store ressurser på utdanning? Oslo kommune konkluderer med at grunnen er to timer valgfag i ungdomsskolen. De griper begjærlig signalene fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, og har søkt departementet om å få fjerne valgfaget. I stedet skal elevene få to timer mer matematikk.

Det er ironisk at et parti som er for valgfrihet, er så innbitte motstandere av valgfag. Røe Isaksen og Oslo kommune argumenter på akkurat samme måte: elevene må få styrket basiskunnskapene sine. Dermed er det ikke tid til valgfag. Det er en merkelig og nærsynt konklusjon. Selvsagt går det an å styrke basiskunnskapene samtidig som man gir elevene mulighet til å påvirke undervisningstilbudet sitt, to timer i uka. De to hensynene er ikke gjensidig utelukkende.

Den viktigste grunnen til at den rødgrønne regjeringen i 2011 bestemte seg for å gjeninnføre valgfagene, var å motvirke frafall og styrke motivasjonen hos elevene. Valgfaget var også sterkt ønsket av elevene, forståelig nok. På et tidspunkt i livet hvor det begynner å gå opp for folk hvilke talenter og evner de har, er det fint å ha en arena på skolen hvor disse kan dyrkes. Eller testes ut, i det minste. Like mye som skolen er en læringsarena, er det også en sosial arena. Å få muligheten til å bevise overfor seg selv og andre at du behersker eller briljerer på andre områder enn de ordinære skolefagene - enten det er mekanikk, kreative fag eller for den saks skyld fordypning i realfag, kan være en gave for mange elever. Alle som har vært i nærheten av en ungdomsskole vet at valgfagene virker som en vitamininnsprøyting på læringsmiljøet. De unge blir mer kjent med seg selv, og med hverandre.

Men det skal de ha: Høyre frir virkelig til ungdommen med dette forslaget. Kunnskapsbyråd Anniken Hauglie (H) sier til Aftenposten: «Ingenting er mer demotiverende enn å ikke kunne et fag. Derfor vil flere timer gjøre faget morsommere for elevene. Og det er fullt mulig å undervise i matte på en praktisk måte». Dette er politisk spinndoktor-virksomhet på laveste nivå. Oslos ungdomsskoleelever mottar nok med glede budskapet om at to ekstra mattetimer, og null valgfagstimer, skal øke motivasjonen.

Departementet åpner for en forsøksordning. Høyre har likevel ikke stortingsflertallet med seg, og i denne saken må vi sette vår lit til Venstre. Nestleder i utdanningskomiteen, Iselin Nybø, slår fast: Valgfag skal være pustehull for elevene, ikke bare mer av det samme som de ellers holder på med.