Valgkamp

2. november er det duket for et nytt presidentvalg i USA. Musikkbransjen har i mange år engasjert seg for å få amerikanerne til å benytte seg av stemmeretten sin. I første omgang handler det om å få dem til å registrere seg som velgere. Deretter er det om å gjøre å få dem opp av sofaen på den store dagen. Det er ingen lett jobb, men i år ser vi den største musikkmobiliseringen på lang tid. MTVs Rock the Vote- og Choose or Lose- kampanjer er stablet på beina igjen. Gjennom konserter og artistappeller er målet å tromme sammen over 20 millioner nye velgere. De er ikke de eneste.

THE HIP-HOP SUMMIT

Action Network (HSAN) er en lobbyorganisasjon som ledes av plateselskapet Def Jams grunnlegger Russell Simmons. Sammen med høyt profilerte hiphop-artister arrangerer organisasjonen konserter der publikum oppfordres til å bruke stemmeretten sin. «Når Puffy ber folk om å registrere seg, kan det jo hende at de gjør det,» sa Simmons til The Village Voice tidligere i år. Puffy selv har visstnok uttalt at han skal omskape årets valgkamp til den «heteste, mest sexy valgkampen noensinne».

«MUSIKK HAR ALLTID

gått i bresjen når det gjelder sosiale forandringer,» står det på punkvoter.com . Der P. Diddy kan skilte med superstjerner, millionbeløp og ønsket om å samle sammen to millioner nye velgere, gir internettbaserte grasrotorganisasjoner som punkvoter.com og musicforamerica.com ut punksamlere og holder billige konserter. Samme idé, enklere innpakning. I tillegg konsentrerer punkvoter.com seg om førstegangsvelgerne. I 2000 var det bare 38 prosent av befolkningen mellom 18 og 24 som brukte stemmeretten sin.

FLERE AV

organisasjonene har som uttalt mål å sparke George Bush ut av Det hvite hus. Selv om de har fått både ros og ris for måten de gjør det på, må tungt skyts til for å få amerikanske sofaslitere opp av IKEA-putene. Dessuten, hvis årets valg kommer til å handle om like små marginer som i 2000, kan det jo hende at en liten Florida-konsert faktisk kan komme til å tippe valget.