KOMMENTARER

Valgkampen virker

Velgerne blir storforbrukere av nyheter, og appetitten blir jevnere fordelt. I dette koket vinnes valget på målstreken, av de som kaprer velgerne som bestemmer seg sist.

Valgkampen virker
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Valgkampen er notorisk utskjelt. Feil saker blir diskutert, spissformuleringene rår. Rikspolitikerne fortrenger lokalpolitikerne, og dessuten kakler de i munnen på hverandre i partilederdebatten - det går ikke an å høre hva de sier!

Kritikken må gjerne fortsette, men kikker vi på den nye valgundersøkelsen for 2017 ser vi at det tross alt ikke står så verst til. Valgkampen er bedre enn du tror. Vi kan nesten gå så langt som å si at den er friskmeldt.

Den omfattende studien av stortingsvalget 2017 ble lagt fram mandag på den like notorisk utskjelte Arendalsuka. På dette incestuøse arrangementet hvor elitene gnikker seg mot hverandre i en hel sammenhengende uke, samlet presentasjonen av den rikholdige og interessante valgundersøkelsen en fullsatt sal av lokale og tilreisende i Arendal kino.

De var kanskje kommet for å bli opplyst før valget. I så fall er de i godt selskap.

Nordmenns interesse for valget er nemlig formidalbel. Vi er fra før storforbrukere av nyheter, og forbruket vokser markant under valgkampen. Den siste uka før valget så nesten halvparten av velgerne nyheter på NRK TV hver dag, viser velgerundersøkelsen. Tre av fire velgere fikk med seg nyheter, uavhengig av kanal, hver dag. Velgerne konsumerer mer nyheter i flere mediekanaler jo nærmere valget vi kommer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer