Valgvinneren Miljøpartiet brukte minst penger på valgkamp

Miljøpartiet brukte under én million kroner på årets valgkamp. Arbeiderpartiet og Høyre svidde av rundt 15 millioner, og SV fikk minst valuta for sine valgkampmillioner.

(Dagbladet): Partiene i Norge bruker millioner av kroner på å vinne din stemme. Fra sentralt hold har de åtte stortingspartiene brukt tett opp mot 50 millioner kroner på å promotere seg selv i årets valgkamp.

I tillegg kommer store summer brukt ute i distriktene. Disse summene er vanskelig å få full oversikt over. Mesteparten av pengene brukes på reklame. 

Ikke overraskende er det Arbeiderpartiet som har brukt mest penger i valgkampen. Jonas Gahr Støre og co. har svidd av cirka 15,5 millioner kroner på årets valg, med Høyre hakk i hæl. Frp brukte tredje mest penger, mens Miljøpartiet kun brukte 1 million, minst i landet. 

Mest stemmer-per-krone var det likevel Senterpartiet som fikk. Hver Sp-million resulterte i over 7 prosentpoeng oppslutning. Minst valuta fikk SV, som kun satt igjen med 0,89 prosentpoeng oppslutning per brukte valgkampmillion. 

Variasjon: 1 - 15 millioner Høyre brukte et sted mellom 11 og 15 millioner kroner på stemmesanking, blant annet på et helikopter som fløy statsminister Erna Solberg fra sted til sted i valgkampens sluttspurt. Tallene fra den borgerlige valgtaperen er uklare grunnet reklameutgifter som fortsatt regnes ut. 

Pia Gulbrandsen i Ap sier partiet bruker store summer utenfor sentralkontoret, i tillegg til de 15,5 millionene fra sentralt hold. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Pengene har gått til reklame, roser, valgkampmateriell og til reklame. I tillegg har partiet egne midler i de største byene, sier hun. 

Miljøpartiet De Grønne regnes som en av valgets virkelige vinnere, med vippeposisjon i Oslo og fremgang på 3,8 prosent fra forrige kommunevalg. Partiets suksess kosta likevel ikke skjorta - rundt én million brukte De Grønne i løpet av årets valgkamp.

- Hemmeligheten er at vi har utrolig mange frivillige som har stilt opp og åpnet egen lommebok, og vi har brukt sosiale medier veldig kreativt. Vi har ikke store pengebeløp som vi får fra fagbevegelse eller rike onkler, så jeg er veldig godt fornøyd med valgkampen vi har gjennomført, sier Lars Gaupset, grønn generalsekretær.

Miljøpartiet ble også kåra til valgkampens SoMe-vinner av Dagbladets ekspert

Sp topp, SV flopp Fremskrittspartiet har landets tredje største valgkampbudsjett. Partiet - som leverte sitt svakeste kommunevalg siden 1991 med 10,2 prosent av stemmene - kostet på seg 6 millioner kroner i valgkampbudsjett, i tillegg til lokale midler. 

Senterpartiet var blant gårsdagens store vinnere med en oppslutning på 8 prosent, men det gamle bondepartiet brukte kun 1,1 millioner kroner på sin nasjonale valgkamp.

- Nøkkelen er ikke pengene, det er folkene. Vi har 9000 frivillige i arbeid ute i det ganske land, det er de som har jobba fram dette resultatet. Vi skulle gjerne hatt mer penger, men valg viser at tillit kanskje er noe man ikke kjøper så lett. Jo mer penger du har, jo mer kan du formidle budskapet ditt, men om politikken ikke treffe folk, så hjelper det ikke, sier Sps generalsekretær Knut M. Olsen.

BILLIG MORO: 
 Rasmus Hanson, Lan Marie Nguyen Berg og resten av Miljøpartiet brukte lite penger på årets valgkamp. Likevel ble partiet blant valgnattens store vinnere.
Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
BILLIG MORO: Rasmus Hanson, Lan Marie Nguyen Berg og resten av Miljøpartiet brukte lite penger på årets valgkamp. Likevel ble partiet blant valgnattens store vinnere. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer

SV fikk akkurat halvparten av oppslutningen til sin gamle regjeringsfelle i Sp. Likevel brukte venstresosialistene fire ganger så mye penger som sine agrare kolleger. 

Venstre sprengte budsjettet - Vi må drive en kostnadseffektiv valgkamp, for vi kommer aldri til å ha så mye penger som Ap og Høyre. Det tvinger oss til å tenke kreativt, og jeg er uansett usikker på den reelle effekten av å bruke så mye penger, sier Kari-Elisabeth Kaski i SV.
 
Venstre brukte 2,6 millioner kroner på valget i 2015, og sprengte budsjettet sitt med 300 000 kroner. Generalsekretæren i partiet innrømmer en viss pengemisunnelse til Arbeiderpartiets LO-støtte.

- Vi gikk planlagt over budsjettet fordi vi valgte å sende ut en mobiliseringspakke til alle våre medlemmer helt på tampen av valget. Vi finansieres av medlemskontigent, offentlig støtte og noen faste givere. Vi har, i motsetning til visse andre, ingen store interesseorganisasjoner i ryggen, sier Trond Enger og legger til:

Valuta for penga? - Det er en tøff prioritering om hver eneste krone. Mesteparten av pengene går til annonsering, omtrent 1,7 millioner. 

- Er det pengene verdt?

- Ja, det er veldig målretta reklame, som hjelper oss komme i dialog med våre velgere, sier Enger. 

KrF gikk tilbake 0,2 prosentpoeng sammenliknet med kommunestyre- og fylkestingsvalget for fire år siden, og kristendemokratene svidde også av tredje minst i årets valgkamp - med litt over en halv million kroner. 

BILLIG VALGKAMP: Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet fikk veldig mye valuta for valgkampbudsjettet.
Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
BILLIG VALGKAMP: Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet fikk veldig mye valuta for valgkampbudsjettet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Men i tillegg kommer selvsagt midler fra fylkes- og lokallagenes egne valgkampbudsjetter, sier generalsekretær Knut H. Jahr.

DYR VALGKAMP: Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet brukte over 15 millioner i valget.
Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
DYR VALGKAMP: Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet brukte over 15 millioner i valget. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer