MEN IN BLACK: I åpningsscenen til NRK-serien «Valkyrien» tar en gjeng maskerte ranere seg inn i en pengesentral. Ifølge seriens regissør har flere påpekt likheten mellom scenen og Nokas-ranet fra 2004. Foto: Johan-Fredrik Bødtker / Tordenfilm
MEN IN BLACK: I åpningsscenen til NRK-serien «Valkyrien» tar en gjeng maskerte ranere seg inn i en pengesentral. Ifølge seriens regissør har flere påpekt likheten mellom scenen og Nokas-ranet fra 2004. Foto: Johan-Fredrik Bødtker / TordenfilmVis mer

«Valkyrien» på NRK

«Valkyrien»-regissør avviser Nokas-inspirasjon

Dramatisk åpningsscene i NRKs nye TV-satsing. 

(Dagbladet): For å unngå at 2017 skal starte med sinte mailer i journalistens innboks, er det bare å presisere med én gang: Denne saken inneholder spoilere.

I kveld har dramaserien «Valkyrien» dobbeltpremiere, med visning av både episode én og to på NRK1.

Les Dagbladets anmeldelse her.

I den aller første scenen blir seerne vitne til et ran, der svartkledde, maskerte menn bevæpnet med skytevåpen og slegger tar seg inn i en pengesentral, der de henter ut store bagger fulle av penger.

Politi kommer til stedet, og i møtet med ranerne blir en politimann såpass skadet at han ender på sykehus med livstruende skader.

Scenen kan umiddelbart se ut til å være inspirert av Norges mest omtalte ran, som fant sted i Stavanger 5. april 2004, der 57 millioner kroner ble stjålet fra Norsk Kontantservice (NOKAS).

Den gang var ranerne iført heldekkende, sorte klær og finlandshetter, og var bevæpnet med både skytevåpen og slegge. Politioverbetjent Arne Sigve Klungland ble skutt og drept i forbindelse med politiets utrykking.

Nokas-ranet ble filmatisert i 2010 av regissør Erik Skjoldbjærg. Les Dagbladets anmeldelse av «Nokas» her.

- Opp til enhver

«Valkyrien» er skrevet av Erik Richter Strand, Thomas Seeberg Torjussen, Bjørn Ekeberg og Kathrine Valen Zeiner, og er regissert av førstnevnte.

Overfor Dagbladet avviser Strand at åpningsscenen er inspirert av Nokas-ranet. Han har samtidig forståelse for at enkelte kan oppfatte det slik, og forteller at Dagbladet ikke er de første som påpeker likhetstrekk mellom serien og ranet fra virkeligheten.

- Det er opp til enhver, og er helt naturlig, sier bergenseren, som blant annet har regissert tre av «Varg Veum»-filmene og to av episodene fra fjorårets TV 2-drama «Okkupert».

- Jeg tror ikke det er til å komme utenom at Nokas-ranet, med sin brutalitet og kynisme, sjokkerte oss på et vis som for alltid har redefinert våre felles idéer om hva et ran er eller kan være. Også på film og i TV-serier, sier Strand.

UNDERVERDEN: Lik brennes på bålet og pasienter oppsøker en illegal klinikk under jorda i NRKs nye storsatsing «Valkyrien» som har premiere 1. januar 2017. Video: NRK Vis mer

- Nå vet vi at det finnes profesjonelle ransmiljøer her til lands, som er godt organiserte og villige til å ta liv om nødvendig. Vår ransscene i «Valkyrien» er ikke ment å være noen kopi av eller direkte referanse til Nokas-ranet, men det ville være unaturlig å skrive en slik scene i dag uten å ta høyde for denne nye virkeligheten, sier regissøren, og legger til:

- Vår scene beskriver et slikt proft ranslag, for så å vise hva som kan skje når en av ranerne virkelig ikke burde ha vært med.

Går under jorda

Strand forteller at ransscenen er med på å danne en av grunnpilarene i «Valkyrien». En av ransmennene er nemlig unge, uerfarne Teo (Mikkel Bratt Silset), som i motsetning til sine kumpaner slipper unna politiet - med ransutbyttet på 62 millioner kroner.

UNDER JORDA: På den ganske hemmelige t-banestasjonen Valkyrien i Oslo blir Sven Nordin til den illegale legen Ravn i NRKs nye dramasatsing. Video: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer Vis mer Vis mer

Det gjør Teo til Norges mest ettersøkte mann. Hvor søker han tilflukt? Joda, du gjettet riktig: På nedlagte Valkyrien stasjon i Oslo.

- Teo er ingen hardbarka kriminell. Han er en fyr som er litt uproff og klønete, og burde kanskje ikke vært der i det hele tatt, sier regissør Strand.

Han beskriver ransscenen som «typisk valkyrisk»:

- Den har utgangspunkt i realisme, som er en sjangertro form, men så har den en vending som gjør at den går over til å bli humoristisk. Sånne scener er det mange av i «Valkyrien», forteller Strand, og legger til:

- Vi tar ikke sikte på realisme. Vi tar sikte på å underholde i et univers der ting er større enn i virkeligheten.