Valkyrjene rider igjen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Folkemuseet på Bygdøy blir fra onsdag arena for den storstilte utstillingen «Tyskland og Skandinavia». Utstillingen _ som har fått undertittelen «Impulser og brytninger» _ setter fokus på tida 1800 til 1914, og viser hvilken avgjørende betydning kontakten med det tyske fikk for utviklingen av de skandinaviske landenes kulturelle identitet. De fant, som det heter i utstillingens mammutstore katalog, «i bildet av det fremmede en fornemmelse av det egne».

,ø,ø1800-tallet var framfor alt hundreåret da norske kunstnere, i jakten på et eget uttrykk, reiste sørover. Slett ikke alle stoppet i Tyskland _ Italia og ikke minst Frankrike var også viktige reisemål. Men Tyskland holdt svært lenge posisjonen som det kanskje viktigste lærestedet for flere generasjoner nordmenn. Landets betydning for våre kunstmalere, komponister og ikke minst forfattere som Henrik Ibsen og Knut Hamsun er velkjent. En samlet, syntetiserende framstilling av det tyskes innflytelse på det vi i dag liker å kalle vår nasjonale, kulturelle egenart, kan nok likevel vise seg å by på enkelte overraskelser for et norsk publikum. Bildet av den nye nasjonen Norge var nemlig like sterkt preget av skolemestrene i München som av stortingsfedrene på Eidsvoll.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer