Van Dammes spagat kåret til verdens beste reklame

Hyllesten til «The Epic Split» fortsetter.

(Dagbladet): Reklamefilmen for Volvo Trucks hvor skuespiller Jean-Claude van Damme har plassert et bein på hvert sitt lastebil-speil har vakt oppsikt verden rundt, og er nå blitt vist godt over 73,3 millioner ganger på Youtube.

Den svenske motorprodusenten har i reklamesnutten peilet seg inn på såkalt «viral markedsføring», der man får vanlige folk, bloggere - og media - til å gjøre jobben med å spre reklamen gratis, fordi innholdet er godt i seg selv.

Og det har firmaet absolutt lykkes i.

- Verdens beste Under prisutdelingen Grand Prix i Cannes Lions stakk nettopp reklamefilmen med navnet «The Epic Split» av med seieren i kategorien Internett-film. Det skriver Kampanje på sine nettsider.

Det er det svenske selskapet Forsman & Bodenfors' film som har laget den episke splitten for Volvo Trucks, og du kan se den øverst i saken.

I fjor var det animasjonsfilmen «Dumb Ways to Die» for Metro-stasjoner som stakk av med seieren i samme kategori. Den er nå sett over 83,3 millioner ganger på YouTube.

Bloggen Distractify skrev i fjor følgende om Volvo-reklamen med action-skuespilleren i hovedrollen: «Reklamefolk bør bare gi opp, ingenting kan overgå denne Volvo-reklamen.»

- Den har alle de rette elementene til å bli viral - noe den allerede er. I tillegg tilfører den nostalgi, noe som er et svært kraftig virkemiddel, sa danske Rune Iversen til i fjor Dagbladet om hvorfor reklamen har slått av. Han holder foredrag om virale videoer.

Parodier Den hyllede reklamevideoen har også fått en rekke - både kjente og ukjente - personer til å lage parodier den.

Dan amerikanske skuespilleren Chuck Norris er en av dem. I en hundre prosent animert snutt tar en høytsvevende Norris en ekstrem-spagat mellom to jetfly.

Denne videoen er laget av det ungarske animasjonsfirmaet Delov Digital, og er også blitt vist flere millioner ganger på Youtube.