Vann-vittig moro

Hvem skulle trodd det? Fiskeoppdrett? Som tema for en musikal? Nettopp! Som musikal er «Kveiteprinsen» bortimot genial.

SHOW: En ting er skråsikkert: Uansett hva en vil kalle denne ferske forestillingen på Latter, så faller den øyeblikkelig i fisk. Fiskefarse, fiskebein-stand-up, fiskemusikal eller fiske-samtidsopera off-off Bjørvika - like vann-vittig er det. For som Siw-Anita Andersens lille Lyrill synger: «Fiskeoppdrett gjør meg yr og vill!»

Boltrer seg

Triumf-trioen bak «Kveiteprinsen» nekter oss ingenting i dette farvannet og riktig boltrer seg i den glade vannvidd. Åsleik Engmark og Askild Hagens tekster spruter av fiskefantasi. Kveldens helt, selveste Kveiteprinsen (saltvanns-allergiker) som kommer hjem til Sørlandsbygda Vestvik for å arve et halvt fiskeoppdrettslag fanges i et finmasket garn av genmanipulerte kveiter, nedfryste forskere, innavlete sørlendinger, homsekveiter og en livsfarlig russisk kongekrabbe. Handlingen, ja for som enhver annen musikal har også fiskeoppdrettsversjonen selvsagt en handling, foregår både på land, strand og vann. Her kan alt skje selv om både EU, Mattilsynet og Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning forsøker å følge med.

Tekstene er helt vidunderlig originale, og gjør alle utslitte klisjeer sprell levende. Jon Rørmarks musikk og musikalske arrangementer gjør den helt store havsusen, og musikerne på scenen Terje Norum, Joachim Nordin og Thomas Knudsen gjør samspillet med og mellom artistene spill levende. Enten det gjelder praktfullt pompøse kveiteopera-sekvenser med både kjærlighet og fiskeslo, Sørlandsviser med trekkspill og bløde konsonanter («Tang og tare min venn, nå har e\' kje flere propeller igjen...») eller bryllupsviser i praktfull svensk-topp-koreografi. Alt til fingerspissene urkomisk gjennomført av et strålende opplagt ensemble hvor Åsleik Engmark, Siw Anita Andersen og Teodor Janson driver hverandre mot de helt store bølgehøyder.

Kveiteballett

Homsekveita Feitefinne-Gerd og den mer enn småfrekke Homborsundsvisa om han Hummer og ho Kari, toppes bare av kveldens kveiteballett som får selv «Svanesjøen» til å bli en pytt. Anette Werenskiolds fiskekostymer gir fritt spillerom og bidrar vesentlig til all overdådig maritim moro.

Selve fyrvokteren som overvåker hver minste lyd og bevegelse i dette vann-vittige landskapet er selvfølgelig instruktøren Ivar Tindberg. Mot scenograf Helge Lohnes under av en undervanns-dekor, spiller han alt og alle opp mot hverandre med en frodig og sprelsk fantasi og underfundig kontroll.Publikum på Latterscenen tar bare bølgen. Helt herlig!

GLADE KVEITER: Åsleik Engmark, Siw Anita Andersen og Teodor Janson. Stup i det og legg på svøm til Aker Brygge!