Vannmannens tid

Én del hydrogen, to deler oksygen og en fancy flaske. Slikt blir det mililarder av i disse dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Vann på flaske er mer enn bare vann. Du kjøper en livsstil. Sitter du med en flaske designervann, viser du at du er opptatt av å være sunn. Det symboliserer renhet og at du identifiserer deg med en kontinental tradisjon. Brus er for bønder, vann er for kosmopolitter.

Det er også et tegn på ubekymret forbruk. Du bruker penger på noe som ikke metter. Du betaler for det andre får gratis, og det er merket som koster.

Denne situasjonen er et Klondyke for drifige forretningsfolk. Har man en fin flaske og et eksotisk merkenavn, kan man nærmest pumpe opp penger.

- FOLK ER TØRSTE, sier Olaf Eidsæther, mannen bak Pure Water Company.

Selskapet hans har allerede en omsetning på noen titalls millioner kroner.

Hvert år bruker vi 600 millioner kroner på merkevann - bare i Norge. Og vi ligger langt bak resten av Europa. Den jevne franskmann drikker over 100 liter merkevann i året, mens vi så smått nærmer oss 20.

Mer enn 33 milliarder liter vann selges hvert år på kontinentet. Det blir trolig mer enn 100 milliarder kroner.

- Det er et sunnhetstegn at vi ikke kjøper like mye vann som våre naboer i Europa, sier Olaf Eidsæther, mannen bak norske Pure Water Company.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer