Vant folket med sjarm

Country-divaen holder koken.

Anmeldt av

Fredrik Wandrup fwa@dagbladet.no

KONSERT: KRISTIANSAND (Dagbladet) To minutter før tida spretter Dolly Parton inn på scenen, med sin viltre høysåte av en parykk og en skimrende kjole i blått og sølv. Klart for kveldens første vits foran en litt for glissent besatt Sør Arena:

– Takk for at dere har betalt for å komme hit. Jeg trenger penger. Det koster en formue å se så billig ut som meg.

Vi har hørt den før, men det gjør ikke noe. Dolly Parton slåss mot en metallisk lyd og en utescene som er tung å dra i gang. Men hun gyver løs; «Two Doors Down», «Why’d You Come In Here Lookin’ Like That», «Jolene». Langt der oppe på scenen likner hun Barbie-utgaven av Karius & Baktus; og hun prater seg inn i publikums hjerter.

Vakre Kristiansand

Kristiansand er faktisk et av de vakreste stedene hun har sett, betror hun oss, kanskje enda skjønnere enn Smoky Mountain i Tennessee, der hun har vokst opp i en søskenflokk på 12.

Har noen av dere vært i Amerika?

Et par hundre mennesker ute på gressbanen rekker opp hånda. Dolly klapper i hendene og ler. Ha, ha, ha. Dere er noen skikkelige country-gutter og jenter, sier hun, og synger en countrysang sammen med en medbrakt, dansende countrygutt med bar overkropp under country-overallen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik er hun, Dolly Parton, hun spøker og ler, og avslutter nesten hver eneste sang med et hikstende: «Ha, ha». Hun forteller videre, om sine tenåringsforeldre som var rike på barn, men fattige på gods og gull der oppe i Smoky Mountains. Taket lekket, men de hadde mat på bordet og senger å sove i. Og iblant ble hun ertet, dere er sikkert blitt ertet alle sammen, ikke sant? Dermed er det duket for «Coat of Many Colours», og slik fortsetter det.

Best er Dolly når hun synger med sparsomt komp bare sammen med sitt fantastiske kor, låter som «Only Dreamin’» eller «Little Sparrow» («enda en av disse utrolig triste sangene jeg har skrevet»). Eller når hele bandet synger a cappella på «Do I Ever Cross Your Mind». Det klinger sterkt og helstøpt.

Mangfoldig

Repertoaret spenner fra gospel til disco, fra «Great Balls of Fire» til egne hitlåter som «9 to 5», «Here You Come Again» og en høytidsstemt, halvt hviskende «I Will Always Love You». Hun spiller fele, munnspill og fløyte, og hun backer seg selv på låta «Shattered Image» med strengeinstrumentet dulcimer, som stammer fra Appalachene, fjellene Dolly kommer fra.

Innsatsen er upåklagelig, men stemningen blir aldri tilstrekkelig intim. Riktignok forsøker Dolly Parton å få hele Sør Arena til å løfte seg når hun avslutter med en mektig versjon av sangen «Jesus & Gravity». Men det skjer ikke. Folk rusler rolig ut. Fornøyde, men ikke ekstatiske. Og arenaen ligger like fjellstøtt.