KOMMENTARER

Kveldens Oscar-overraskelse:

Vant Oscar foran favoritten: «Det var ikke slik jeg ville det skulle være»

Olivia Colman sørget for at Glenn Close måtte gå hjem uten Oscar for sjuende gang.

BESTE HOVEDROLLE: Olivia Colman vant Oscar-statuetten for beste kvinnelige hovedrolle. Hun mente likevel selv at «det var ikke slik jeg ville det skulle være». Video: A.M.P.A.S. / AP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

KOMMENTAR: Det var en åpenbart sjokkert Olivia Colman som kom opp på scenen i Dolby Theatre i Los Angeles for å motta Oscar-statuetten for beste kvinnelige hovedrolle. Igjen i salen satt Glenn Close, favoritten, som er den i filmhistorien som har fått flest Oscar-nominasjoner uten å vinne. Nominasjonen for «The Wife» var hennes sjuende. Fra scenen bedyret Colman at Close hadde vært et idol for henne i mange år. «Det var ikke slik jeg ville det skulle være», sa Colman, før hun opprømt og snublende fortalte om nettopp drømmen om å stå med en Oscar-statuett i hendene, om alle gangene hun hadde drømt seg bort og øvd på den store talen.

Hvor tøft dette enn må være for Glenn Close, var nok prisen til Olivia Colman en av kveldens riktigste. Den erfarne skuespilleren, som brått ble mer kjent i Norge og i hele verden med tv-seriene «Broadchurch» og «The Night Manager», er suveren i rollen som den fortapte dronning Anne, i den nattsvarte komedien «The Favourite». Close er også svært god, men «The Wife» er en kjedeligere film, som gir hovedrolleinnehaveren sin mindre å bite i.

Utover prisen til Colman bød Oscar-natta på få overraskelser. Rami Malek vant som forventet for beste mannlige hovedrolle for innsatsen som Freddie Mercury i «Bohemian Rhapsody»; en flott rolletolkning i en film som ellers er høyst middelmådig. I takketalen sin trakk Malek fram sin egen erfaring som sønn av egyptiske innvandrere og søken etter en identitet. Det skulle bli et av kveldens inderlige øyeblikk; et annet var den tett omslyngede duetten mellom Lady Gaga og Bradley Cooper, som framførte «Shallow» side om side ved pianoet, i den grad at Twitter flommet over av dånememer og en og annen lurte på om Coopers kjæreste syntes dette var helt innafor. Men kjemien mellom Gaga og Cooper har bølget gjennom hele filmen og prosjektet «A Star is Born», et medrivende melodrama som kunne fortjent flere statuetter enn prisen for beste sang, som var det den endte opp med.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer