Vår ære og vår vold

Hvor er dere nå alle sammen? spør Marte Michelet

Bildene i hodet mitt er grufulle. Kjæresten og den forsvarsløse gamle faren som henrettes, uten forvarsel. Ekskjæresten som hogges ned når hun forsøker å beskytte sønnen mot pappas kniv. Sønnen - med det håpefulle smilet på skolebildet - blodig, døende, som flykter ut i hagen og segner om. Den morbide finalen med det desperate ropet til politiet: «Skyt meg, da!»

HVORFOR BESTEMTE 38-årige Geir Kaldahl seg for å gå ut og drepe alle sine nærmeste for så å ta sitt eget liv slik han gjorde nå på lørdag? Det er visstnok «ufattelig». «Det er umulig å begripe at et menneske er i stand til å utslette sin familie», sier psykiater Berthold Grünfeld. «Forklaringen på at noen kan gjøre noe slikt, kan være alt mulig rart» sier rettpsykiater Børre Husebø. Aftenposten sitter igjen med «det ene, store spørsmålet som synes umulig å trenge til bunns i: Hvordan kunne dette skje?».

KONTRASTEN til forrige måneds store drapssak - den norsk-pakistanske gutten som tok livet av sine to søstre på Kalbakken - kunne ikke vært større. Da «visste» ekspertene, kommentatorene og debattprogramlederne med en gang hva tragedien dreide seg om, nemlig pakistansk kultur, islam og æresdrap. Hvor er Viggo Johansen nå? Hvorfor stirrer han ikke på meg gjennom tv-skjermen og inviterer til debatten «Hva er det med norske menn»? Hvor er Hege Storhaug? Hvorfor er hun ikke ute og raser mot et samfunn der dette kan skje? Hvor er Siv Jensen, Norges «fremste feminist»? Hvorfor håner hun ikke regjeringen og krever «tøffe tiltak» denne gangen? Hvor er Bjarne Håkon Hanssen? Hvor er alle antropologene, psykologene og politikerne som var så snakkesalige og skråsikre etter Kalbakken-drapene, hvorfor er de nå helt uten forklaringer på det som har skjedd?

DET ER FOR TIDLIG å si nøyaktig hva som drev Geir Kaldahl til å gå løs på sin familie. Men vi vet at norske menns drap på sine familier har like strukturelle og kulturelle forklaringer som drap i minoritetsmiljøer. Vi vil bare ikke se det. I hvert fall ikke i disse tider da likestilling stadig trekkes fram som det som skiller oss siviliserte fra de muslimske barbarene. Vi er sikre på at vår vold er av en helt annen karakter. Men først i fjor fikk vi en ordentlig undersøkelse av fenomenet med menn som dreper en eller flere av sine nærmeste for så å begå selvmord. Forskerne bak undersøkelsen hadde ingen enkel oppgave - til da hadde ingen en gang ført statistikk over disse drapene. De fant ut at mannen som begår slike mord-selvmord typisk er en etnisk, norsk mann i 40- 50-årsalderen, uten kriminelt rulleblad. De beskriver ham som en «pliktoppfyllende mannemann med et gammeldags æresbegrep». De fleste av disse drapene skjer etter samlivsbrudd der kvinnen har tatt initiativ til å bryte ut. Professor i psykiatri Gustav Wik ledet undersøkelsen og sa at det kan eksistere «en slags skjult applausgruppe i miljøene disse mennene ferdes i som forholder seg til foreldede mannsidealer.»

NÅR VI GRANSKER denne typen drap viser det seg altså at de har klare likhetstrekk med æresdrap. Likhetstrekk som burde tvinge fram spørsmål om hva det er i vår kultur som skaper slike menn og slike uhyrlige handlinger. I stedet fokuserer vi på alt det som skiller våre «familietragedier» fra det vi kaller æresdrap. «Våre» drap er ikke planlagt av familieråd som velger drapsmann ut fra hvem som vil få minst straff, slik tilfelle har vært i enkelte æresdraps-saker og vi skal ikke bagatellisere det ekstraordinært brutale og kyniske i slike mord. Men vi burde for lengst ha begynt å snakke om fellesnevneren: Det sosiale fallet en mann kan oppleve når kjæresten eller kona ønsker å gå fra ham. At samlivsbrudd og tap av samvær med barn går på æren løs, også for norske menn.

INNTIL VIDERE vil vi ikke det. Vi vil holde fast på forestillingen om vår vold som mytisk, Shakespearsk, drevet av et uforståelig mørke som tar overhånd hos enkelte råtne sjeler. Derfor kan presten i den lokale kirka si at «det er to helt forskjellige tragedier», den som skjedde nå i helga, og den som skjedde for bare et år siden da han måtte holde minnestund for Anne-Sophie Blom-Pettersen. Hun ble henrettet av sin ektemann - like i nærheten av der Geir Kaldahl slaktet sin familie på lørdag.

HVA SKJEDDE? Norske menns drap på sine familier har like strukturelle og kulturelle forklaringer som drap i minoritetsmiljøer, skriver Marte Michelet. Foto: SCANPIX
HVA SKJEDDE? Norske menns drap på sine familier har like strukturelle og kulturelle forklaringer som drap i minoritetsmiljøer, skriver Marte Michelet. Foto: SCANPIX Vis mer