Glad sjef: Christoffer Rød har vært sjef for suksessen Slottsfjellfestivalen i ti år. Foto: Anders Fjellberg/Dagbladet
Glad sjef: Christoffer Rød har vært sjef for suksessen Slottsfjellfestivalen i ti år. Foto: Anders Fjellberg/DagbladetVis mer

- Var bare en gjeng romlinger som ville lage fest

Ti år senere kommer det 35 000 på festivalen til Christoffer Rød.

(Dagbladet): TØNSBERG: - Det var aldri planen at det skulle bli så stort. Da vi starta var vi bare en gjeng romlinger som ville lage fest, sier Christoffer Rød, festivalsjef i Slottsfjellfestivalen, til Dagbladet.

I år er det tiende gangen festivalen i Tønsberg går av stabelen. Den har vokst fra i underkant av 2000 besøkende i 2003, til en av landets største festivaler, med over 35 000 innom i løpet av tre dager i fjor.

Rød sier han har sett store endringer i festivalmarkedet i løpet av de ti årene.

- Økonomiske motiver bak Kollen  - Det har blitt en mye mer profesjonalisert bransje, og vi ser at den bedriftsøkonomiske tankegangen fra en del festivaler ute i Europa har begynt å gjøre seg gjeldende også her, sier han og viser til årets store festivalnyhet Kollenfestivalen.

- Når de legger flere titalls millioner på bordet og henter gigantiske headlinere, er det åpenbart at det ligger økonomiske motiver i bunnen. Det har aldri vært vår motivasjon, selv om vi også må drive på en måte som gjør at det går rundt, sier han.

- Hvordan gjør dere det?

- Vi har lagt stein på stein og vokst sakte. Det er åpenbart at det gir oss en stabilitet som en del andre festivaler kanskje mangler. Vi har gått i pluss stort sett hvert år og tåler en regnværsdag som i dag, hvor vi nok mister et par millioner i inntekter.

Lokal forankring De siste årene har festivalen vært så godt som utsolgt, og i år var tredagerspassene revet vekk flere måneder før festivalen åpnet.

- Vi har forsøkt å holde på idealismen som drev oss da vi begynte og forsøker å ha en musikalsk profil som gjør det til en spennende festival. I tillegg har vi fått veldig god forankring i Tønsberg og Vestfold, som gjør at veldig mange gjerne kjøper festivalpass før vi i det hele tatt har sluppet artister, sier Rød.  

Sangfugl: Sondre Lerche på Slottsfjellfestivalen 2012. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
Sangfugl: Sondre Lerche på Slottsfjellfestivalen 2012. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer