Var han ikke musikkbransjens smarteste likevel?

Prince saksøker halve Internett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I sommer så jeg min gamle helt Prince i O2 Arena i London, der han spilte 21 utsolgte konserter for mer enn 400 000 ekstatiske publikummere.

Alle med billett fikk et eksemplar av den siste plata hans, «Planet Earth», med på kjøpet i den hyggelige prisen på 31 pund og 21 pence. Før konsertserien hadde samme mann ertet på seg en hel plateindustri ved å gi bort 2,5 millioner eksemplarer av albumet med tabloidavisa Mail on Sunday.

Stuntet fikk meg til å spørre om Prince er musikkbransjens smarteste. Han har sett at verdien av det enkelte eksemplar faller dramatisk i fildelingens tidsalder, og satser på å hente penger andre steder i verdikjeden, med nettet som kanal for merkevarebygging og distribusjon.

Men så var det visst ikke så enkelt likevel. Princes siste manøver er nemlig å gå til krig mot auksjonstjenesten eBay, videodelingstjenesten YouTube og torrentsiden The Pirate Bay, melder Reuters.

Dermed angriper Prince det man med en viss rett må kunne hevde er tre av verdens største kulturformidlere akkurat nå.

PRINCE er rasende på rollen de tre nettstedene spiller i ulovlig distribusjon av opphavsrettsbeskyttet materiale, og går til sak ved hjelp av det britiske selskapet Web Sheriff, som har spesialisert seg på denne typen saker. Selskapet hevder blant annet å ha fjernet mer enn 2000 Prince-videoer fra YouTube, og skal også ta saken til retten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer