Var han ikke musikkbransjens smarteste likevel?

Prince saksøker halve Internett.

(Dagbladet.no): I sommer så jeg min gamle helt Prince i O2 Arena i London, der han spilte 21 utsolgte konserter for mer enn 400 000 ekstatiske publikummere.

Alle med billett fikk et eksemplar av den siste plata hans, «Planet Earth», med på kjøpet i den hyggelige prisen på 31 pund og 21 pence. Før konsertserien hadde samme mann ertet på seg en hel plateindustri ved å gi bort 2,5 millioner eksemplarer av albumet med tabloidavisa Mail on Sunday.

Stuntet fikk meg til å spørre om Prince er musikkbransjens smarteste. Han har sett at verdien av det enkelte eksemplar faller dramatisk i fildelingens tidsalder, og satser på å hente penger andre steder i verdikjeden, med nettet som kanal for merkevarebygging og distribusjon.

Men så var det visst ikke så enkelt likevel. Princes siste manøver er nemlig å gå til krig mot auksjonstjenesten eBay, videodelingstjenesten YouTube og torrentsiden The Pirate Bay, melder Reuters.

Dermed angriper Prince det man med en viss rett må kunne hevde er tre av verdens største kulturformidlere akkurat nå.

PRINCE er rasende på rollen de tre nettstedene spiller i ulovlig distribusjon av opphavsrettsbeskyttet materiale, og går til sak ved hjelp av det britiske selskapet Web Sheriff, som har spesialisert seg på denne typen saker. Selskapet hevder blant annet å ha fjernet mer enn 2000 Prince-videoer fra YouTube, og skal også ta saken til retten.

Den nye manøvren burde kanskje ikke komme overraskende. Tidligere har Prince uttalt seg kritisk om nettet, og blant annet vært nådeløs mot fans som bytter bootlegs via fildeling.

JEG VAR LIKEVEL BLANT DEM
som trodde at Prince hadde innsett at kampen mot den frie flyten av musikk og video på nettet var en kamp mot vindmøller, og at neste generasjon artister vil måtte tilpasse seg en ny virkelighet der det ikke lenger er det enkelte eksemplar som genererer de største inntektene I stedet vil artister måtte tjene penger på konsertvirksomhet, produktsalg, lisensiering av rettigheter til distribusjon av musikken i ulike kanaler, samt eventuelle nye støtteordninger som kompenserer for frafallet av inntekter på salg av enkelteksemplarer.

Men, altså,  nei. Prince gir gjerne bort 3 millioner eksemplarer av sitt siste album, men at fansen deler video på YouTube, laster ned det samme albumet han gir bort eller handler bootlegs av hverandre på eBay, det skal han ha seg frabedt.

HIT, MEN IKKE LENGER: Prince gir gjerne bort 2,5 millioner CD-plater til fansen med avisa Mail on Sunday. Men at hans mest svorne fans selger bootlegs på eBay, det vil han ikke ha noe av. Foto: SCANPIX
HIT, MEN IKKE LENGER: Prince gir gjerne bort 2,5 millioner CD-plater til fansen med avisa Mail on Sunday. Men at hans mest svorne fans selger bootlegs på eBay, det vil han ikke ha noe av. Foto: SCANPIX Vis mer

Dermed er han, paradoksalt nok, på parti med platebransjen igjen: Tror Prince han kan saksøke framtida?

Og dermed er det, dessverre, nødvendig for en gammel fan å åpne for muligheten for at Prince ikke er musikkbransjens smarteste likevel.

Var han ikke musikkbransjens smarteste likevel?